روستاهای ایران: تالار گفتمان

روستاهاي ايران :: نمايش موضوعات - گويش ميمه اي

گويش ميمه اي

 

ارسال موضوع جديد  پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر 

   روستاهاي ايران صفحه اول انجمن -> فرهنگ لغات اصفهانی

نمايش موضوع قبلي :: نمايش موضوع بعدي  
نويسنده پيغام

musaaskari
کاربر ویژه

وضعيت: آفلاين
27 تير ماه ، 1390
تعداد ارسالها: 6429
امتياز: 1933470
تشکر کرده: 1
تشکر شده 48 بار در 46 پست


ارسالارسال شده در: دوشنبه، 17 بهمن ماه ، 1390 17:32:58    موضوع مطلب: گويش ميمه اي پاسخ همراه با اعلان

تاریخچه میمه و گویش رایجی

قدیمی ترین منبعی که یافت شده کتاب (معجم البلدان ) است که در صفحه 719 ان از میمه این گونه بیان شده است میمه به فتح و تکرار میم ولایتی از نواحی اصفهان است که شامل چندین روستا می شود و ان را به ابو علی حسن میمه ای نسبت می دهند و از ان ابی علی حداد در سال 574 قمری در بغداد سخن گفته است و ...

در کتاب تاریخ قم در صفحات 66و67 مولف از قول ابن مقفع این منطقه را به عربی مقطعه و به فارسی اب جویه و(می ام) می داند و بانی ان را بسیب بن گودرز خوانده و استاد سید جلال الدین تهرانی مصحح کتاب درباره ی می ام این گونه نظر می دهد ( شاید میمه است که در راه تهران – اصفهان واقع است)

سهیل کاشانی در کتاب ( تاریخ کاشان ) در صفحات 13و35و 40 از میمه نام برده و ان را جز خاک اصفهان واز بلوک قراء خمسه می داند و مو قعیت جغرافیایی ان را ذکر می کند در صفحه ی 245 در مورد زبان توابع کاشان می نویسد( مردم بلوک کاشان را غیر از این زبان که زبان واقعی ان هاست زبان دیگری هست که اهل شعر از فهم معانی ان بی خبرند و ان را زبان رایجی می گویند .) در صفحه ی 47 همین کتاب از زبان رایجی سخن رفته است و اقای ایرج افشار در حاشیه در توضیح زبان رایجی این گونه نظر می دهد Sadمنظور مولف تاریخ کاشان از زبان رایجی ظاهرا لهجه ی محلی است در بعضی دهات و قراء کاشان به لهجه ی مخصوصی تکلم می شود ...) اصطلاح زبان راجی را اقای سید محمد علی جمالزاده نیز از اهل دلیجان شنیده اند و در مقاله ی ( زبان راجی یا راژی ) مندرج در نشریه ی دانشکده ی ادبیات تبریز 217و218و219 از ان سخن رانده و معتقدند Sadشاید این دو راجی و رایجی یکی باشند ) در حالی که استاد ابراهیم وطن خواه نگارنده ی کتاب گویش محلی میمه معتقد است : به صرف این که اقای جمال زاده بعضی اسامی و فامیل های راجی در مناطق روستایی وجود دارد این گویش را راجی خوانده که زیاد منطقی به نظر نمی رسد و معتقدند که رایجی یا راجی یا راژی یا رازی باید نامی باشد از تقسیمات جغرافیایی و یا در رابطه ی معنایی با کلمه ی ( ری ) .

در ترجمه ی کتاب عصر اوستا امده است :

امشا سپندان (مقدسان ) شش تن هستند : بهمن و اردیبهشت و شهریور و سفند دار مذ و خرداد و امر داد . به این شش تن یاویجی گفته می شد یعنی جاودانی (به زبان اوستایی ) از ان جایی که در کتاب میمه در حاشیه ی کویر بهمن را توسعه دهنده منطقه میمه می داند و به خاطر هم نامی بهمن با بهمن امشاسپند احتمالا می توان گفت به احترام نام این امشا سپند ( یکی از یاویجی ها و رئیس ان ها ) مردم منطقه میمه پس از بهمن (فردی که منطقه را توسعه داده ) زبان خود را یاویجی نام نهادند که به مرور زمان مردم آن را رایجی گویند . بنا به کتاب عصر اوستا یاویج به معنای جاوید می باشد .

اکنون به دلیل تغییو کلمه یاویج به جاوید در زبان میمه توجه کنید :

1) در زبان میمه غالبا (ج) به (ی ) تغییر می یابد

2) در زبان میمه غالبا (ز) به (ج ) تبدیل می شود..

3) در زبان میمه غالبا ( د ) به ( ز ) تبدیل می شود


در کتاب فرهنگ ایران زمین به نقل از نیکلاراست آمده است: (میمه ای لهجه ای است که اهالی ده میمه در راه اصفهان و از توابع کاشان به دان تکلم می کنند )

محمد قائمی در کتاب ادبیات فارسی باستان زبان های نوین ایران را به سه بخش : 1)گروه جنوب باختری 2) گروه شمال باختری 3) گروه خاوری تقسیم کرده و سپس گویش های مرکزی ایران را که خود جزء گروه های شمال باختری است و زبان میمه ای نیز در ان گروه قرار دارد از ( ....یادگار زبان پهلوی ( پارتی اشکانی ) ....) می داند.

در مقدمه ی لغت نامه ی دهخدا در باره ی گویش میمه چنین امده است Sad گویش میمه ای جزء لهجه های مرکزی ایران است که از بعضی جهات حد فاصل میان لهجه های شمالی و لهجه های جنوبی دسته ی غربی محسوب می شوند .)

گویش میمه جز ء گویش های مرکزی ایران و در طبقه ی گویش ها ی رایجی قرار دارد که نسب ان به زبان های فارسی باستان و ایرانی باستان و با نتیجه به زبان های هند و اروپایی می رسد . منطقه میمه در منتهی الیه شمال اصفهان و هم اکنون یکی از بخش های فرمانداری شاهین شهر و میمه محسوب می شود . این منطقه از شمال به دلیجان از شمال غربی به محلات از شرق به کاشان از جنوب شرقی به نطنز از مغرب به گلپایگان و از جنوب به بر خوار و نجف اباد محدود است .

طول جغرافیایی ان 50 دقیقه و51 درجه و عرض جغرافیایی ان 26 دقیقه و 30 ثانیه و ارتفاع ان 2080 متر از سطح در یا است این منطقه دارای شناسایی گویشی 01020601 در مرکز مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور می باشد .



منبع : تاثیر زوال گویش محلی میمه بر فرهنگ میمه (محقق : مهدی یعقوبیان)
تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند.
عضويت در سايت / ورود به سايت

بازگشت به بالا

رويت مشخصات كاربر ارسال پيغام شخصي ارسال ايميل بازديد از سايت ارسال كننده مطلب
تشکرهاي ثبت شده از ايجاد کننده تاپيک :
 

musaaskari
کاربر ویژه

وضعيت: آفلاين
27 تير ماه ، 1390
تعداد ارسالها: 6429
امتياز: 1933470
تشکر کرده: 1
تشکر شده 48 بار در 46 پست


ارسالارسال شده در: دوشنبه، 17 بهمن ماه ، 1390 17:33:54    موضوع مطلب: قدمت گویش محلی در منطقه میمه پاسخ همراه با اعلان

قدمت گویش محلی در منطقه میمه


در گویش میمه ای کنونی لغاتی یافت می شود که در زبان های فارسی باستان از جمله اوستایی و خود فارسی باستان با اندک تفاوتی به کار گرفته می شده اند .

لفظ میمه به هر صورت که ادا گردد تحقیقا هم ریشه ی کلمات ( می به لفظ فارسی میانه یعنی می ) و مو به لفظ میانه است. (می در نزد زردشتیان دارای اهمیت مذهبی بوده است . این نکته و رسومات دیگری نظیر : آب و جارو زنی درب منازل و لذت بردن از آتش طبیعی و جمع شدن دور آن و احترام به روشنایی و بر گذاری برخی مراسم کهن که هنوز گاه گاهی انجام می شود و بالاخره مقدس دانستن گندم که یادآور گفته ی زردشت است که می گفت : (هر کس گندم بکارد تخم راستی می افشاند ) رابطه ی تاریخی مردم این منطقه را با مردم عهد باستان نشان می دهد .

نام برخی از محل ها در منطقه حکایت از کهن بودن آن دارد. از جمله نام روستاهای ویو و موته و ونداده و ازان که شرح مختصری از آن ها ذکر می شود :

1) ویو : نام محلی زیادآباد است که روستایی است در مغرب میمه . شباهت اسمی این روستا نیز با واژه اوستایی (vayu) که ایزد باد است قابل توجه است .

2) موته : در شمال غربی میمه واقع است و در یکی از معادن کوچک آن مشهور به معدن چشمه خاتون طی حفاری های اخیر سفال هایی به قدمت بیش از یک هزار سال کشف گردیده است و مردم موته از نژاد عرب هستند.

3) ونداده : روستایی در جنوب میمه که شباهت اسمی این روستا با قسمتی از اوستا به نام وندیداد شایان توجه است . از نقطه نظر تاریخی گویش مردم این روستا کهنگی و قدمت خود را حفظ کرده و به جرات میتوان گفت لهجه ای اصیل از گویش رایجی است .

4) ازان : روستایی در جنوب غربی میمه که امامزاده سیده صالحه خاتون (س) از خواهران امام رضا (ع) در این روستا واقع است و قدمت اسمی و تاریخی این روستا به اوایل اسلام باز می گردد در مسجد قدیمی در شمال این روستا سکه هایی که قدمت ضرب آن به خلافت عمر می رسیده کشف گردیده .

5) زبان مردم منطقه از زبان های مرکزی ایران است که از دوره هخامنشی در سطح وسیعی پراکندگی پیدا کرده است . از این رو همان قدر که اشتراک زبانی میمه با ابیانه و جوشقان باعث اهمیت است با ستانی بودن فرهنگ و سنت و رسوم این مناطق دارای اهمیت زیادی است . بنا بر این ساده لوحانه است که لفظ میمه را لفظ نوین دانسته .

در نزد زردشتیان یکی از مراسم مهم و سالانه که چیزی نظیر مراسم حج مسلمانان است مراسم عید چک چک است این مراسم سالیانه در 25 مرداد تا 10 شهریور برگزار می شود و به حدی مهم است که می توان ان را کنگره ی جهانی زردشتیان دانست. زیرا از تمامی کشور ها پیروان ایین زردشت در محلی به نام چک چک در یزد گرد هم می ایند و مراسم ویژه ای برگزار می کنند در این مراسم مذهبی یکی از اتفاقات مهم برای قبولی طاعات همان نوشیدن می مه است یعنی از بهترین می در این مراسم استفاده می کنند و چیزی نظیر غسل تعسیر مسیحیان به قرب الله در نزد زردشتیان نوشیدن می است تا به قرب الله خود برسند پس وجه تسمیه ی میمه با ان چه تاریخ ایران و ایین زردشت نشان می دهد مشخص می گردد وجود بزرگراه سراسری کشور منطقه میمه را در حکم گذر گاهی چند سویه قرار داده و همین نکته در رشد فرهنگی وسیاسی و اجتماعی و اقتصاد افراد تاثیر بسزایی داشته و باعث تغییراتی در زبان و فرهنگ مردم میمه نسبت به جوشقان قالی گردیده است .در کتاب تاریخ باستان از قول مولر زبان شناس اروپایی که ایرنی بودن این زبان را ثابت نموده می نویسد : ریشه ی اصلی زبان های متوسط مردمان ایران دو زبان اصلی است و یکی پهلوی ساسانی که در جنوب غربی ایران متداول و زبان رسمی ساسانیان به شمار می رفته و دیگری زبانی که در آغاز دانشمندان آن را لغت کلدانی پهلوی می نامیدند و این لغت را پهلوی اشکانی که زبان رسمی در بار پارت بوده باید نامید .

شاید زبان میمه ای مانند زبان اوستایی و کردی سه هزار سال پیش از میلاد به وسیله ی آریایی ها مکالمه می شده و بعد ها تغییراتی یافته یا شاید در دوره ی هخامنشی در دوره پارت مورد استعمال بوده .

زبان مادی اوستایی و پهلوی دری و سانسکریت هر سه زبان مشترک آریایی ها بوده است و اشتراک زبان میمه و زبان مردم جهرم را بر اساس اسناد تاریخی در زمان هخامنشی می توان تصور کرد چرا که هنوز نام پسران و دختران اهالی با اسامی مادی گذاشته می شود . مانند : هوشنگ . بهمن . جمشید . فریدون . اردشیر . آذر . فرنگیس . ناهید و آناهیتا . مطالعه تاریخی زبان شناسی نشان می دهد زبان میمه از فارسی باستان و اوستایی ریشه گرفته و بعد با زبان پهلوی در هم آمیخته و سپس در دوره ی فارسی نو همراه با آن توسعه یافته و به زبان حال رسیده است .

ادبیات عامیانه یکی از رشته های جدید است که محققین و مورخین از این رشته توانسته اند تحقیقات عمیق اجتماعی و نژادی و ادبی در باره ی اقوام مختلف انجام دهند وبا برسی همین آثار خط سیر مهاجرت های ملل قدیم را تعیین نموده و از زبان و آداب و سنن آن ها اطلاعات تاریخی ذی قیمتی به دست آورند .

گرد آوری آثار ادبیات عامیانه هر مملکت شهر و روستا یکی از اساسی ترین کارهایی است که بایستی هر چه زودتر به آن پرداخت . زیرا با توسعه ی روزافزون وسایل ارتباط جمعی و کتب و روزنامه ها و بالا رفتن سطح معلومات و فرهنگ عمومی مسلما طولی نخواهد کشید که آداب و سنن گذشته متروک شده و از لهجه ها و لغات و افسانه های قدیمی اثری بر جای نماند . به نظر اینجانب می توان با جمع آوری لغات و اصطلاحات گویش محلی و رواج فرهنگ استفاده از این لغات تا حدی از زوال و انحطاط آن جلوگیری نمود.

یکی از فرهنگ های قدیمی فرهنگ برهان قاطع است . در این کتاب لغات هجده لهجه ایرانی را می توان دید تعدادی از لغات محلی میمه ای با جزئی اختلاف در این کتاب دیده می شود که متاسفانه اغلب این لغات امروز از محاورات مردم حذف گردیده است .



محقق : مهدی یعقوبیان
منبع:
تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند.
عضويت در سايت / ورود به سايت

بازگشت به بالا

رويت مشخصات كاربر ارسال پيغام شخصي ارسال ايميل بازديد از سايت ارسال كننده مطلب
تمامي مطالب ارسال شده:   
ارسال موضوع جديد   پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر

   روستاهاي ايران صفحه اول انجمن -> فرهنگ لغات اصفهانی

زمان پيشفرض سايت: ساعت گرينويچ + 3.5 ساعت
صفحه 1 از 1
  
نام کاربري:      کلمه عبور:     

~ يا ~
عضويت در سايت

  


 


Powered by phpBB © 2001, 2008 phpBB Group
فروشگاه فرش احمدی
تهران هاست
 تبلیغات در سایت روستاهای  ایران