روستاهای ایران: تالار گفتمان

روستاهاي ايران :: نمايش موضوعات - پاسلار بزرگترین طایفه هود - لارست

پاسلار بزرگترین طایفه هود - لارست

 

ارسال موضوع جديد  پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر 

   روستاهاي ايران صفحه اول انجمن -> اقوام فارس

نمايش موضوع قبلي :: نمايش موضوع بعدي  
نويسنده پيغام

musaaskari
کاربر ویژه

وضعيت: آفلاين
27 تير ماه ، 1390
تعداد ارسالها: 6429
امتياز: 1929860
تشکر کرده: 1
تشکر شده 48 بار در 46 پست


ارسالارسال شده در: سه شنبه، 4 مهر ماه ، 1391 23:11:06    موضوع مطلب: پاسلار بزرگترین طایفه هود - لارست پاسخ همراه با اعلان

پاسلار بزرگترین طایفه روستای هود


روستای هودبالغ بر 2000سال قدمت دارد البته این فقط حدس و گمانی بیش نیست ممکن است این نطریه چندان صحیح نباشد ولی اثاری که از گذشتگان برجا مانده صحه بر احتمالات و گمانه زنی ها می گذارد در باره اثار تاریخی صحبت کردیم و اداب ورسوم و شغل ودرامد وسنت های روستا رابررسی کردیم و در باره طایفه و اقوام روستای هود نیز سخن بمیان امد و در باره طایفه پاسلار توضیحاتی خدمت خوانندگان عرض کردیم در راستای ادامه مطلب از طایفه پاسلار بعنوان طایفه ای اصل و ریشه دار یاد کردیم .

فین و ایسین و بندر عباس و لنگه در استان هرمزگان افرادی و طوایفی وجود دارند که اصالتا خود را هودی می دانند که اغلب انه اهل تسنن هستند و در بندر عباس فامیل پاسلار زندگی می کنند بعضی از اونها شیعه هستند و در یکی دو مورد با ایشان صحبت کردم و زیاد از اصل و نصب خود شان اطلاع نداشتند ولی خود را از اهالی اطراف لارستان می دانند البته چندی قبل یکی از انها که در بندر عباس از تاجر و سرمایه داران بندر عباس هستند خیلی دوست داشت بداند اصل و ریشه اش در روستای هود به چه کسانی بر می گردد و هدفش کمک به قبیله و زایفه اش عنوان می کرد و ایشان حدود 16 سال قبل بوسیله یکی از بازاریهای بندر که پیز مردی بوده و فامیلش پاسلار بوده ایشان را راهنمایی می کند که بیاید روستای هود و جد ایشان از این روستا بوده و از طایفه پاشلار و ایشان به هود می ایند و پیر زنی که به ایشان معرفی کرده بودند چندان اطلاعاتی به بنده خدا نداده و به گفته ایشان می گفت که اینها به من اطلاعاتی ندادند فکر کردند می خواهم ازشان طلب چیزی کنم .

بحرین در مدینه عیسی قبیله ای بنام پاسلار هستند که اصلیت خود را هودی واز طایفه پاسلار می داننددر امارات راس الخیمه پاسلار وجود دارد هودی هستند و در شیراز و فسا نیز زندگی می کنند انشالله بنده در این زمینه تحقیقاتم ادامه می دهم و انشالله پاسلار فین و بندر عباس در اینده ای نزدیک به روستای زادگاه ابا اجدادشان دعوت خواهیم کرد تا بتوانیم به این طریق اطلاعات جامع تری در رابطه با پاسلار بدست اوریم.


باسلار محمد تقی و اولادان در روستای هود - لارستان

خلاصه ای از شجره نامه اولادان باسلامتقی (باسلار محمدتقی )

شواهدی بیداست که حدود ششصد(۶۰۰) سال بیش افرادی در روستای هود فعلی واقع در جنوب استان فارس شهرستان لار بخش اوز در بهترین منطقه اب و هوایی لارستان در دامنه کوه های زیبا و خشن و تقریبا سرسبز هودژ افرادی بسیار زحمت کش و جسور در کنار هم زندگی می کردند و از طریق کشاورزی و دامداری سنتی امرار معاش می کردند انها بسیار با هم متحد بودند و در کارهایشان به همدیگر کمک می کردند در فصولی که بارندگی بود به کشاورزی دیم می برداختند و در بسیاری موارد با حیوانات بخصوص گاو از چاه های که با زحمت فراوان حفر کرده بودند با بوست حیوان گو سفند و احتمالا بزکوهی و به اصطلاح شکار که میرشکار (صیاد) انرا شکار می کرد قسمت گردن انرا با بندی که خودشان از بشم حیوان می بافتند می بستند و با چوب بادام کوهی (الوک) زمانی که چوب تر بوده بصورت دایره می ساختندبنام دول (تول) که برای بالا اوردن اب از چاه استفاده میشده و از نظر حجم بسته به نوع استفاده از ان بزرگ و کوچک بوده بوسیله گاو از چاه اب می کشیدند در حوز چه (استخر) انبار می کردند و زمین های زیر دست را با این وسیله ابیاری میکردند .

در این قسمت ببردازیم به وسیله های ابتدایی و لی بسیار کار امد و مدرن ان زمان بجای تراکتور و -گاو اهن- دیکس-و... وسایل امروز از چه ابزارالاتی استفاده میشده.

۱-گاو نر و الاغ و قاطر(تراکتور)

۲-خیش یا هش(دیکس) ابزار فلزی بحالت نوک بیکان نوک تیز از ورقه ای حالت بیل امروزی بوده در باره ای مواقع سنگ هم به همین حالت تراشیده میشده و بوسیله چوب متعددی از دسته و قسمت بایین ان که وارد هش -خیش میشده استادانه تراشیده میشده و در قسمت قوسی ان صفحه ساخته شده قرار می گرفته که با تناب و بندی که خودشان بافته بودند به دور سینه گاو -قاطر و الاغ میبستن و یک نفر دسته ان دستگاه (هش) می گرفته و با عث حرکت ان حیوان میشده و با حرکت ان گاو بجلو با فشاری که هدایت کننده به دسته هش وارد می کرده باعث میشد نوک تیز هش در زمین فرو رود و کار شخم زمین انجام می گرفت معمولا بیشتر از گاو نر استفاده میشده در فصل کشت معملا همه اهالی باهم همکاری می کردندو گاو و هش و بند وبسات در اختیار دیگران قرار میدادند تا ...

۳-طبیعتا وقتی در زمی خیس شخم زده میشده ایجاد کلوخ میشده این امر باعث می گردید جهت ابیاری زمین و بعلت هدر رفتن اب با مشکل مواجه شوند جهت رفع مشکل بجای تیغ گریدد امروزی برای صاف کردن زمین تنه درخت نخل خرما از وسط نصف کرده و در دو گوشه ان شیار ایجاد می کرده و به وسیله تناب محکم به بشت گاو میبستند و با کشیده شدن ان بر روی کاوخه ها باعث میشد کلوخ خورد شده و دانه ها یا بذر در عمق بیشتر قرار بگید و از نظر ابیاری هم به صرفشان بوده و البته چون در ان زمان بخاطر عدم الاینده ها و بی عیب و نقص بودن لایه اوزن نزولات جوی بیشتری نسبت به این دوران بوده و کمتر مشکل کم ابی بوده .

۴-کورا وسیله ای برای ایجاد وبر امدگی دور زمینهای شخم زده شده که باعث شود اب در زمین ندود و مدت بیشتری در زمین بماند و همه قسمت های زمین ابیار ی شود وسیله ای کفعه به طول نیم متر و عر ض تقریبی ۲۰ سانتی متری در قسمت وسط ان جای دسته ایجاد می کردند و در دو گوشه ان دو حلقه وجود داشت با زنجیر یا بند به حلقه ها بسته میشد و با دو طناب یا زنجیر بلند به دو گوشه صفحه مسطتیل شکل بسته میشده در انتها به دور یک چوب در حدود ۳۳ سانتی که به نحو استادانه ای تراشیده میشد بسته میشده و کار بستن و ایجاد سد دور زمین بوسیله دو نفر انجام میشده.

۵-بذر باش-برای ریختن بذر گندم و جو در زمین یک تکه بارچه مثل چادری یک قسمت به دور کمر و قسمتی به دور گردن می بستن و معمولا برای این کار از افراد قوی و زرنگ استفاده میشده و با دست دانه را بخش میکردند و سبس زمین شخم زده میشد.

۶- بجای موتور رومانی-بلکستانو ولوو ۱۲۰ اسب امروزی گاو نر دو راس و بجای گازوییل علوفه و بجای لوله های فلزی ۵ اینج امروزی دول چرمی و بوستی استفاده میشد که جهت بالا اوردن اب از چاه با ۲ نفر امکان بذیر بوده

۷- چرخ چاه یک غلطک بزرگ دست ساز باعث میشده گاو راحتر و با زحمت کمتری کار موتئر دیزل انجام دهد.

۸-در بیشتر مواقع قوانین فیزیک استفاده میشده مثلا قبل اینکه بفکر خشت و قالب خشت و اجر بیفتند با دو تنه درخت خرما که در لبه چاه خمیده بطرف چاه در بالای ان چرخ چاه قرار می گرفت که دول بر اب از وسط چاه به اسانی و بدون برخورد به بدنه چاه بالا بیاید در سالها و دوران بعد بیشرفت کرده و بجای تنه نخل از دیوار خشتی استفاده شده معمولا این حلقه چاه ها قدمت کمتری دارند و ...

۹-شیب یا گاله چرا ایجاد میکردند؟ معمولا خاکی که از اعماق زمین به سطح می اوردنددر اطراف چاه انباشته میشد و از طرفی عمق چاه با گاله ایجاد شده تخمین زده میشد و این امر یعنی ایجاد سراشیبی و گاله باعث میشده گاو موتور فشار کمتری تحمل کند و برای برگشت گاو به بالا چون دول یا تلی حمل خاک سنگین بود و وارد چاه میشد گاو بطرف بالا کشیده میشد .

۱۰-کربه بجای فرغون و به قول خودمان گاری۱۱-تلی-توری بافته شده جهت حمل کاه -هش-چرخ چاه-بر بند مورد استفاده بالا رفتن از نخل خرما- کوکوله زودبس امروزی- منجل و داس ماشین درو یا کامباین- داستی-گیوه کفش امروزی-و ... بقیه شما بنویسید

برگردیم داستان مردان کهن هود باسلار محمدتقی شخصی بسیار زرنگ و با هوش و اینده نگر و متفکر اقتصادی دوران خودش این شخص بر خلاف بدرش و جدش که کمتر به مال و منال اهمیت میدادند در زمینه تصرف زمین های بلا صاحب علاوه بر زمینهایی که از ابا اجدادش به ارث برده بود اطراف روستای هود شروع می کند به حفر چاه و همه را به اب میرساند و به علت توان مالی و قدرتی که داشته و نوکر و بذیار و همراهان وی بسیار به او وفادار بودند و در همه حال او را یاری می کردند تنها هدف با سلار محمد تقی تصرف زمین نبوده هدف اصلی او ایجاد موانع برای بیگانه بود که از روستاهای اطراف و غریبه ها نیایند در اطراف هود مستقر شودند و در کل برای خودش حکومتی داشته و بقیه افراد بجز از طایفه قاید که تقریبا مال دار بودن و دامداری می کردند و حتی انها هم به امر کشاورزی در حد وسیع اهمیت نمی دادند بیشتر بخاطر موقعیت و نوع فعالیت انها که البته نا گفته نماند انها خود سرمایه دار زمانشان بودند و از این طریق امرار معاش می کردند و بقیه طوایف فعلی انچنان مطرح نبودند یا اینکه تا اوایل انقلاب قد عمل نکردند وبر علیه قوم باسلار برخواستند که جایز نیست داستان در وبلاکم بگنجانم

موضوعی مهمتر که بنظر میرسد چه دلیلی داشته که بسلا متقی(با سلار محمد تقی ) اقدام به حفر بیش از بیست حلقه چاه در اطراف هود نمودند یکی از دلایلش مانع هجوم و مهاجرت بیگانه مورد بعدی ایشان از نظر تمکن مالی ابزار و وسایل کشاورزی و امکانات بسیار خوب بودند و با توجه به اطرافیان و تعداد خانوار و برای جلوگیری از گرسنگی و بیکاری و امثال اینهای افرادش و اقوامش دست به چنین کاری میزند و اینکه معمولا یک ویا دو سه حلقه چاه کفاف زندگیشان نمی داده و از طرفی شبانه روز یک گاو چاه مگر چقدر اب به سطح زمین می اورده و چقدر زمین میشده ابیاری کرد خود این کلمه گاو معیار اندازه گیری بجای متر مربع و هکتار بوده اونها می دانستند یک گاو چقدر می تواند زمین ابیاری کند یا شخم بزند و بران اساس اگر قرار بود زمینی فروخته شود و سند زمینی ثبت کنند بر قیاس گاو نوشته و ثبت می کردند مثلا می گفتند فلان شخص یک گاو و نیم یا دو گاو زمین دارد این موضوع هنوز هم در بعضی مواقع از بزرگان ده شنیده میشود

خلاصه ای از شجره نامه اولادان باسلار محمدتقی هرچند هنوز برای رسیدن به ریشه اصلی و شناخت بهتر و بیشتر نسل های قبل از انها و تحقیقات در این زمینه ادامه خواهیم داد که نتیجه بهتری حاصل شود اگر احیانا اشتباهی در بیوند ریشه ها رخ داد قابل تصحیح خواهد بود این بیوند و ریشه نقل قولی از بزرگان طایفه که همگی انه رحمت خدا رفته اند نقل شده چون باسلار محمد تقی معروفیت و محبوبیت بیشتری داشته و دوران زندگیش با حوادث بیشتری دست بگریبان بوده لذا در باره وی نقل قول بیشتری موجود بوده و سینه بسینه نقل شده تا به امروز ما شنید هایمان را نقل قول می کنیم .

با سلار محمد تقی فرزند باسلار قطبی(قطبا)بن باسلار محمد بن باسلار فخرالدین بن ...؟ ما فعلا شاخه اصلی بحث را بر رسی خواهیم کرد باسلا متقی ۶ یا هفت فرزند ذکور داشته(بسر) به گفته مرحوم کرم صادقی وی دختر نداشته همچنان دو برادر نیز داشته یکی از انها نبام باسلا عباس از شاخه عباسی هاست و یک شاخه بر می گردد به نسب فرشادیها/ که البته باسلار محمد تقی در واقع فرزندانی بنامهای کریم- رفیع- ماندنی (موندی) احمد -.........

یک شاخه از اولادان باسلار محمدتقی کریم فرزندی داشته بنام صادق وی نیز بسری بنام کرم داشته که از وی سه بسرو سه دختر بیادگار مانده و دو بسر نیز بنام بهادر و نادر هم که فوت شدند بکه لازم است اسم سه بسر کرم بنامهای هدایت الله - اسماعیل و رفیع و در مجموع ااینها نیز ۶ بسر دارند کوچکترین فرزند کرم درتاریخ ثبت وبلاک ۴۸ سال و و۴۰ روز از تولدش می گذرد در واقع ایشان متولد ۱۳۴۳ می باشند وی دو بسر (فرزند ) ذکور بنام بدرام و بنیامین دارد واسماعیل یک فرزند بسر و دو دختر و هدایت الله برادر ارشدشان و بزرگ خانواده صاحب سه دختر و سه بسر می باشد که هر شش فرزندان هدایت الله دارای مدارک تحصیلی عالیه از لیسانس تا دکترا می باشند که در هیچ خانواده ای سابقه اینچنینی نداشته که از این حبث رکورد دار کشوری محسوب میشوند.

جالب توجه ترین قسمت قضیه ازدواج سه برادر با سه خواهر باز از خانواده اولاد باسلار محمد تقی است که باغث انسجام و اتحاد و حفظ اصل و نصب و ریشه بوده و این وصلت ها تقریبا باعث تولید نسل طلایی خا ندان صادقی ها ی اصل هودی شده .

شاخه دوم خانواده وطن دوست از بسر باسلا محمد تقی بنام احمد که فرزندی بنام عبدل و عبدل نیز بدر احمد بدر زینل و عبدل می باشد که زینل دارای یک بسر و چهار دختر وعبدل بن احمد نیز ۵دختر و یک بسر در قید حیاتند یک فرزند بسر زینل بنام اسفندیار است که در روستای هود در بین طایفه از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد وی نیز دو فرزند بسر دارد

شاخه سوم خانواده بیا بانی که جدشان بر می گردد به باسلار محمد تقی ریشه او به محمدرضی بدر عیسی بدر محمد رضی است که عیسی نیز دو دختر و چها بسر داشته بنام محمد رضی - اکبر - قطب الدین و نوازالله و از ازدواج مجددش نیز صاحب فرزندی بنام موسی شده

شاخه چهارم خانواده فتحی ها ایشان نیز جدشان به باسلار محمد تقی برمی گردد....فتح الله دوفرزند بنام نصرالله و صالح داشته که از حاجی نصرالله دو بسر و یک دختر بجا مانده و وصالح برادر حاجی نصرالله فرزند ذکور نداشته ما حاصل تلاش زندگیش چهار دختر بوده و فرندان جاج نصرالله شکرالله و فتح الله فتحی که فتح الله چهار بس و دو دختر و شکر الله نیزدو بس و سه دختر دارد

قابل توجه اینکه اکثریت فرزندان دختر وبسر این طایفه دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و از لیسانس تا دکترا....

اما دو فرزند دیگر باسلار محمد تقی رفیع و ماندی که هر دوی اونها جوان مرگ شده و ازدواج نکرده بودندکه کشته شدند طبق شنید های ما رفیع شخصی زرنگ و شجاع و بسیار دلیر دوران خودش بوده و اسب سوار معروفی شده بوده و شنیده ایم می گویند در اون زمان دخترای روستای اطراف تنها ارزوشان رسیدن به وصال رفیع بوده وهر زمانی به روستای دیگری می رفته گویا دخترای انجا بوی وی را حس می کردند و برای تماشای وی به بشت بام خانه هایشان می رفتند که او را ببینند .

شجاعت و قدرت باسلار محمد تقی در حدی بوده که روستا های اطراف در مشکلاتشان از وی کمک می خواستند گفته میشود در روستای بیدشهر طایفه ای بنام سعدیخان زندگی می کنند که این طا یفه با باسلار هود بخصوص اولاد باسلار محمد تقی نسبت دارند و در مورد ی گویا طایفه دهباشی در بیدشهر به ازار و اذیت مردم می برداختند و یکی از بزرگان سعدیخان از باسلار محمد تقی کمک می خواهد و از انجای که خود را حاکم وقت می دانسته و خوشش نمی امده کسی در حوزه اش قد علم کند به سعدیخان بیشنهاد میدهد که شما از اونهایی که براتان مشکل ایجاد می کنند برای سازش دعوت کنید و منم دعوتم کنید خلاصه باسلار متقی هم در جریان دعوت و مهمانی قرار می گیرد و گویا در اطراف بیدشهر جایی که رفته بودند دولابی بوده که عمقش زیاد بوده و هفت نفر از دارو دسته دهباشیها را بچاه می اندازد و دستور می دهد که بروید سر دولاب اونها را صدا بزنید و اگر جواب دادند که معلوم است زنده هستند باسلار محمد تقی متوجه میشود که یکی دو نفر زنده هستند و دستور می دهد خار و خاشاک جمع کنید بیاورید سر دولاب و اتش روشن کرده و خار و بوته های روشن و اتش را در چاه می ریزد و هفت نفر از دهباشی ها را به قتل می رساند ...

و اما دو برادر دیگر باسلار محمد تقی یکیشان باسلار عباس و دیگری فخر الدین یا بسلار غفور نام داشته که عباسیها جدشان بر می گردد به باسلا قطبی و همچنین فرشادیها و نوبخت هم به باسلار قطبی بر می گرند در کل نتیجه می به اطراف داراب مهجرت می کنند گیریم صادقی(طایفه باسلا متقی) وطندوست-بیابانی عمو عمو زاده زهستند و و از طرفی عباسی های باسلا عباس و فرشادیها و نوبخت نیز عمو عمو زاده هستند و این نسبت بسیاری از جوانان طایفه نمی دانند این قوم همیشه خودش را دورتر فرض کرده و البته بخاطر مسایلی که اون زمان بوجود امده باعث نفاق و براکندگی انها گشته به اختصار نقل می کنم هرچند اطلاعاتم در این مورد اندک است ولی ... باسلار فخرالدین فرزندانی بنام بهارلو ووی سه بس بنام لطف علی و فرض علی و چراغ علی داشته که فکر کنم قربان نوبخت و محمد علی فرشادی از فرزندان فرض علی هستند و از انطرف بهارلو که مشخص نیست چه دلیلی داشته و بر سر چه موضوعی رفیع شب هنگام در مسیر رفتن به سمت چاه بیری و قسمتهای زیر چاه شراکتی عیسی وقربان و چاه بیری با تفنگ سر بر یا چراغ علی یا لطفعلی را می کشد و و کلا از طایفه بهار لویی و فرض علی بک از هود به سمت جویم بنارویه و داراب مهاجرت کرده و انجا ماندگار شد ه اند و و فامیل ارمند داراب که از فرض علی بک هستند در داراب برای خودشان بیاو بروی داشته اند که یک جورایی اونها هم به جد ما برمی گردند که بعلت وصلت با ترکهای قشقایی و بهارلو دیگر حتی به زبان هودی و اچمی هیچگونه اشنایی ندارند

منبع:
تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند.
عضويت در سايت / ورود به سايت

بازگشت به بالا

رويت مشخصات كاربر ارسال پيغام شخصي ارسال ايميل بازديد از سايت ارسال كننده مطلب
تشکرهاي ثبت شده از ايجاد کننده تاپيک :
 
تمامي مطالب ارسال شده:   
ارسال موضوع جديد   پاسخ به اين موضوع   ارسال تشکر

   روستاهاي ايران صفحه اول انجمن -> اقوام فارس

زمان پيشفرض سايت: ساعت گرينويچ + 3.5 ساعت
صفحه 1 از 1
  
نام کاربري:      کلمه عبور:     

~ يا ~
عضويت در سايت

  


 


Powered by phpBB © 2001, 2008 phpBB Group
كه مازندران شهر ما ياد باد
فروشگاه فرش احمدی
تهران هاست
 تبلیغات در سایت روستاهای  ایران