صعود کوهنوردان وسنگنوردان / ارتفاعات اسپیرا

صعود کوهنوردان وسنگنوردان / ارتفاعات اسپیران / تبریز

سنگ های اسپیران در ۱۵ کیلومتری شهر تبریز و ۵ کیلومترمانده به اسپیران در کوه بهلول که ارتفاع کوه حدود (2000متر)وسنگ ها وصخره های این کوه ودامنه هاش بعضا ۳۵متر وبیشتر هم است

برای کوهنوردی دراین منطقه منطقه دراواخر بهار وتابستان ونیز در اوایل پائیز می توان بهره برد.

سنگهای این منطقه از نوع سنگهای متخل خل وبعضی آهکی می باشد که برای تمرین وصعود باید دقت کرد.

از کنار جاده تا کنار سنگها مقداری کوهپیمایی نیاز است که می توان با ماشین هم این منطقه را طی کرد

گروهی حرفه ای  کوهنوردی وسنگ نوردی علم تبریز با گشایش وفتح این کوه وسنگ های عظیم این منطقه را به صورت حرفه ای  این مسیر را گشایش کنند

سرپرست گروه  کوهنوردی علم تبریز گشایش این مسیر را این گونه بیان کرد

درتابستان ۹۲ بود که ۴نفر از اعضای گروه برای تمرین سنگ نوردی به این منطقه سفر کردیم ، آن روز بعد از کمی تمرین به اتفاق هم گشتی در منطقه زدیم تا با این منطقه بیشتر آشنا شویم که به یک  نقطه از سنگ که دارای کلاهک زیبایی بودتوجه ما راجلب کرد که با توافق دوستان تصمیم گرفتیم که مسیری بر روی کلاهک گشایش کنیم

بعد از برگشت به تبریز با جلسه ای که گذاشتیم وهماهنگی لازم را انجام دادیم وتجهیزات مورد نیاز خود را فراهم کردیم که در نتیجه در مورخه ۲۲/ ۰۹/ ۹۲ روز جمعه ساعت ۹ صبح به طرف سنگ مورد نظرمان حرکت کردیم، ساعت ۱۰ بود که به پای سنگ مورد نظرمان رسیدیم وبعد از آماده شدن گشایش را آغاز کردیم بعد از مدتی طول اول مسیر را به ارتفاع ۲۵ متر صعود کردیم وکارگاه اول را با زدن دو رول اسپیت نمره ۸ وسیم بکسل ویک حلقه فرود بر روی سیم بکسل برپا کردیم وفرود آمدیم چون عجله ای برای گشایش نداشتیم ومی خواستیم مسیر هرچه بهتر گشایش شود وهوای منطقه کمی سرد بود به تبریز باز گشتیم .

روز جمعه مورخه ۲۹ /۰۹ /۹۲ بود که برای ادامه مسیر به منطقه آمدیم وبرای گشایش ادامه مسیر طول اول را صعود کردیم وبرای ادامه ی گشایش باید کلاهک راصعود می کردیم که با تلاش وهمکاری دوستان توانستیم ارتفاع ۱۰ متری کلاهک را صعود کنیم وبا زدن دو رول نمره ۱۰وسیم بکسل وحلقه فرود کارگاه دوم را برپا کرده وفرود آمدیم واین بود برنامه گشایش مسیری ۳۵ متری بر روی یکی از سنگهای اسپیران که از سنگ نوردانی که این مسیر را صعود می کنند امیدواریم لذت کافی را بهر فراوانی ببرند

گرچه گشایش این مسیر در پاییز ۹۲ صورت گرفته است ولی ارزش ولذت این ورزش بنده را به تهیه یک پست مطلب از این دوستان وگروه خوبشان علاقه مند کرد

امیدوارم با این معرفی که انجام شد از کوهنوردی تنها نه بصورت حرفه ای بلکه به صورت گروهی وخانوادگی لذت کافی را برده باشید