حذف تشریفات مراسم ختم / سیاه کمر همدان

حذف تشریفات مراسم ختم / روستای سیاه کمر / همدان

سیاه‌کمری‌های مقیم همدان این افتخار را دارند که در حرکتی خداپسندانه اقدام به اصلاح و حذف تشریفات و رسومات غلط مراسم ختم نمودند. با توجه به اینکه این رسومات غلط هیچ ریشه‌ای دینی و مذهبی ندارد لاجرم هیچ تأثیری نیز به حال متوفا نداشته و فقط هزینه گزافی را به خانواده متوفا تحمیل کرده و در شرایط غم و اندوه ایشان را به زحمت فراوان می‌اندازد.

لازم به ذکر است که در خصوص این اقدام خداپسندانه از محضر مرجع عالیقدر آیت الله نوری همدانی کسب تکلیف شد و ایشان مهر تأیید به این حرکت خیرخواهانه زدند.

بسمه تعالی
صورتجلسه عمومی اهالی و اعضاء هیئت امام حسن مجتبی علیه‌السلام
(سیاه کمریهای مقیم همدان)

درمورخه ۱۳۹۲/۱۰/۵ و ۱۳۹۲/۱۰/۷ جلسه‌ای با حضور امضاء کنندگان زیر در مجلس سالگرد مرحوم مشهدی یوسفعلی شمخانی و جلسه گردشی هیئت امام حسن مجتبی علیه‌السلام در منزل فرزندان مرحوم آقای سیدکاظم حسینی و حاج علی‌آقا (شوقعلی) شمخانی تشکیل گردید و نتیجه دو جلسه در چند بند تصویب و به تحریر در آمده که کلیه سیاه‌کمریهای ساکن در همدان با تمایل و ر‌غبت کامل، عضویت خویش را با حضور خود و فرزندانشان در هیئت ابلاغ و امضاء کردند که توافقنامه به شرح زیر می‌باشد:

  1. مقرر گردید جهت مناسبت‌های مرتبط با اهالی، فقط یک پرده به تناسب آن مراسم از طرف کلیه سیاه‌کمریهای مقیم همدان تهیه و از طریق هیئت امناء ابلاغ گردد تا جلوگیری از اسراف شود.
  2. در صورت رخداد ترحیم و یا حادثه ناگوار برای یکی از اهالی، اطلاع‌رسانی عمومی و کامل شود تا همه مطلع شوند.
  3. مقرر گردید ضمن تشیع و خاکسپاری متوفی، صاحب عزا مردم را برای صرف ناهار، بجای دعوت به سالن به منزل دعوت نماید که آن هم خانواده درجه یک خواهد بود ولاغیر.
  4. پس از خاکسپاری متوفی، مسجد اول که بعدازظهر روز اول گرفته می‌شد، برگزار نشود.
  5. مقرر شد شام پس از فاتحه‌خوانی شب اول منتفی شود و به جای آن از هیئت جهت حضور در سر مزار متوفی دعوت شود و پس از شام به منزل متوفی رفته تا نماز لیله‌الدفن عمومی خوانده شده و یک ختم قرآن و ختم هزار بار صلوات جهت شادی روح متوفی انجام شود.
  6. مقرر گردید اطعام هفتم و چهلم متوفی نیز ممنوع شود و بجای غذا دادن، از هیئت دعوت شود تا بعد از شام یک ختم قرآن نمایند.
  7. با توجه به وصیت مرحوم حاج‌اله قلی شمخانی، پوشیدن لباس مشکی و اصلاح نکردن محاسن برای صاحب عزا و اطرافیان، بیش از یک هفته نباشد.
  8. در فاتحه‌خوانی اطلاع‌رسانی به اهالی سیاه‌کمر و غیر سیاه‌کمریها از طریق آگهی عمومی و پیام تلفنی صورت بگیرد و دعوت با پاکت و نامه نیز بر کنار شود و در همچنین اطعام دادن فاتحه به چای و خرما تبدیل شود.
  9. اعضاء هیئت و اهالی تصمیم گرفتند با شرکت خود در راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه سهیم شوند.
  10. مقرر گردید علاوه بر صندوق قرض‌الحسنه، صندوق دیگری به نام صندوق خیرین تشکیل شود تا همه افراد خیّر و همچنین درصورت تمایل صاحب عزا بصورت کاملاً اختیاری، به میزان استطاعت به صندوق کمک نمایند.
  11. در صورتیکه هیئت امناء و هیئت تحقیق، گزارشی مبنی بر بی‌بضاعت بودن فردی از اهالی را به صندوق ارائه دهند، هیئت امناء صندوق مجاز است به منظور رفع مشکل فرد مزبور، تا حد توان نیاز وی را از صندوق خیرین بر طرف نماید.
  12. در صورت تقاضای مستقیم صاحب عزا و یا پیشنهاد یک یا چند نفر از اهالی و اعضاء هیئت در خصوص پرداخت هزینه‌های خرید قبر و کفن و دفن به صاحب عزای بی‌بضاعت ، هیئت امناء صندوق خیرین مجازند تا پرداخت هزینه‌های متوفی را از صندوق عهده‌دار شوند. درصورتیکه صاحب عزا قبول نکند و بی‌بضاعت هم باشد، مبلغ هزینه‌ها بصورت قرض‌الحسنه به ایشان پرداخت شود.

و السلام علی من اتبع هدی
منبع:
www.siahkamar.ir/khatm-agreement

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *