فرهنگ زیبای روستا / کایری در بندپی بابل

فرهنگ زیبای روستا / کایری در بندپی بابل

سایت بندپی – معصومه مهرعلی تبار : یاریگری از ویژگی های جوامع سنتی است که به راه حل هایی برای مشکلات موجود در جامعه منجر می شد. فقر اقتصادی، فقدان امنیت، خست و خشونت طبیعت (شرایط اقلیمی و جغرافیایی دشوار) از سویی و فرهنگ «یاری دوست» و پراخوت ایرانی و اسلامی از سوی دیگر، در درازای زمان، به ویژه روستاییان و کوچ نشینان را به هم وابسته کرده است. (گونه شناسی یاوری و یاریگری های سنتی ایران، مرتضی فرهادی)

یاوری ها و یاریگری ها در جامعه ایرانی انواع متفاوتی دارند که در اینجا مجال پرداخت به آن ها نیست اما تفاوت دو گونه ی مهم آن دگریاری و همیاری را به اختصار می توان در این تعریف خلاصه کرد که «دگریاری» یک رابطه ی یکسویه است اما «همیاری» رابطه ای دوسویه است. به نظر می رسد که شکل گیری انواع یاریگری و یاوری ها که درواقع نوعی تعاون و همکاری در جامعه بوده است به دلیل نیازهای اقتصادی و برطرف کردن مشکلات افراد جامعه بوده است که در عین حال باعث ایجاد همدلی و دوستی بین افراد جامعه (روستایی یا عشایر) می شده است.

فرهنگ کایری در بندپی

مرتضی فرهادی، جامعه شناس و مردم شناس، «کایـری» را نوعی دگریاری همترازانه ی گروهی و بلاعوض می داند و در مقابل «روجـاری» را نوعی همیاری و یاری با عوض می داند.

کایری یکی از انواع همیاری ها و دگریاری ها در بندپی است که از دیرباز وجود داشته است که بدون هیچ چشمداشتی صورت می گرفته است و در بین مردان و زنان جامعه رواج داشته است.

نیاکان ما در انجام بسیاری از کارها به « کایر » نیاز داشتند. ساختن خانه سرا، برنج کاری، شِل تاشی و برخی از کارهایی که معمولا زنانه محسوب می شدند مثل شستن و آماده کردن پشم گوسفند و موی بز، درست کردن کشک و… از جمله کارهایی هستند که کایری در آن صورت می گرفته است.

معمولا شخصی که در کاری نیاز به همکاری و یاری دیگران داشت از چند روز قبل آشنایان و همسایگانش را خبر می کرد و افراد در روز موعود جمع می شدند و در کار مورد نظر به آن فرد کمک می کردند. اشخاصی که کایری می رفته اند در واقع وقت و نیروی خود را صرف کمک به فرد دیگری می­کرده اند. فرد کایر عموما انتظار نداشت که این عمل او جبران شود اما وقتی خودش در کاری نیاز به کایر داشت به همان آشنایان و همسایگان رجوع می کرد و این کمک کردن و کمک طلبیدن در عالم همسایگی و آشنایی انجام می گرفته است.

در کایری، علاوه بر اینکه کارها با سهولت و سرعت بیش تری انجام می شده است؛ باعث ایجاد دوستی ها و مودت در بین افراد می شده و افراد را وارد اجتماع می کرده است و از انزوا خارج می ساخت. این دور هم جمع شدن ها گاهی به یک مجلس شورا ماننده می شده است که افراد در آن در مورد مسائل مختلف به مشورت و همفکری می پرداخته اند.

همانطور که قبلا گفته شد انواع مختلفی از کایری در بین مردمان بندپی رواج داشته است و آن هم به دلیل دشوار بودن زندگی در جنگل ها و همچنین سرعت بخشی به انجام کارها بوده است که می توان از جمله به ساختن خانه سراها، پوشاندن سقف خانه ها و تلارها، چیدن پشم گوسفندان، شل تاشی، شخم زدن زمین های کشاورزی، نشا و درو و خیلی از کارهای بزرگ و خرد اشاره کرد.

فصل بهار و آغاز کار « دشت » نیاز به همکاری ها را افزایش می داده است و اولین همکاری ها و کایری ها در این راستا در نشاکاری خود را نشان می داده است. نشاکاری و « بینج تاشی » (مرحله کشت و برداشت برنج) از معدود نمونه های کایری هستند که هنوز در بندپی رواج خود را حفظ کرده اند.

همچنان مثل گذشته فرد « بینج کار » یا کشاورز برای روز خاصی آشنایان و همسایگان خود را جهت کمک در امر نشاکاری فرا می خواند. گرچه این رسم زیبا امروزه کمرنگ شده است اما این فراخوانی هنگام وجین کردن زمین و همچنین به گاه درو (بینج تاشی) نیز صورت می گیرد.

با بزرگ تر شدن جامعه بندپی و افزایش جمعیت و همچنین گسترش علم و فناوری و ماشین افزارها، گونه های همکاری از جمله کایری رونق خود را از دست داده است اما خوشبختانه گاهگاهی دشت های بندپی دسته های زنان و مردان کایر را به خود می بیند و به نظر می رسد می توان با گسترش این نوع فرهنگ ها حتی در شکل های جدید، دوستی ها و مودت های و همکاری هایی را که متاسفانه در حال از بین رفتن هستند، باری دیگر احیا کرد.

متن : معصومه مهرعلی تبار

منبع:

www.bandpay.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *