روستای آقچای / رزن / همدان

سایتها و وبلاگهای روستای آقچای
شهرستان رزن / استان همدان
aghchai.blogfa.com/

آقچای روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رزن در استان همدان است. جمعیت روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰شمسی ۳۴۰نفر است..و ۵۴ خانوار  در آن اسکان دارند. در سالهای اخیر از تمام امکانات اولیه رفاهی، شامل برق وگاز شهری، آب لوله کشی بهداشتی، خانه بهداشت، راه آسفالت روستایی برخوردارشده است. گویش رایج درآن زبان ترکی که تفاوت بسیار اندکی با زبان ترکی آذربایجان دارد. فاصله آن از شهر رزن حدود ۱۲کیلومتر و از شهر همدان ۹۵کیلومتر می باشد.روستای بسیار خوش آب وهوا، با زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل ، که از شرق به روستاهای حکان وسیلک (لات) ، از غرب به روستاهای بادکوه(کورتل) و ماهنیان،  از شمال به روستاهای زاکان و کاروانسرا و از جنوب به شهر رزن و روستای فارسجین منتهی میشود.شغل تمامی ساکنین آن که بطور دائم در آن زندگی می کنند کشاورزی ودامداری می باشد.ازمحصولات آن میتوان گندم ،جو، نخود، گردو، بادام، زردآلو وانگور را نام برد.

در این ۵ یا ۶ سال اخیر تعدادی هم بصورت ییلاقی وتفریحی، مهاجرت دوباره به روستا داشته اند،بخصوص درتابستان ها که هوا خنک ومعتدل است اقدام به خانه سازی به سبک شهری نموده وبه امور کشاورزی می پردازند. انتظار می رود این مسئله درسالهای آتی رواج بیشتری در این روستا داشته باشد.از تاریخ بنا و قدمت این روستا هیچ گونه اطلاعات دقیقی وجود ندارد. اینکه ساکنان فعلی آن از کجا آمده اند و از چه سالی این مکان را به عنوان سکونت گاه خود بر گزیده اند و علت نام گزاری این روستا چه بوده است، یا تعداد جمعیت آن در دوره های مختلف چه میزان بوده است و هزاران سوال دیگر، برای هیچ کدام جواب درستی وجود ندارد! آنچه در مورد این روستا برای همه مشخص است(مثل اغلب روستاهای همجوار) اطلاعات جسته و گریخته ایست که به صورت شفاهی سینه به سینه نقل شده است، آن هم حداکثر مربوط به صد سال اخیر است، قبل از آنرا هاله ای از تاریکی، تاریخ گذشته این روستا را فرا گرفته است بعداز انقلاب روستا بیشترتوسط شورای منتخب مردم و دهیاری  اداره میشود.قبل از انقلاب بخصوص قبل ازسال ۱۳۴۲نظام ارباب رعیتی حاکم بوده، اربابها خود را مالک تام الاختیار روستا وزمینهای کشاورزی می دانستند.بخاطر همین از تمام محصولات کشاورزی حتی دامی روستائیان سهم داشتند واز رعایا بهره می گرفتند.نظام ارباب رعیتی ریشه در تاریخ چند صد ساله کشور ما دارد.

درسال ۱۳۴۱باطرح "انقلاب سفید" واجرای اصول شش گانه توسط محمد رضا شاه پهلوی بر سلطه وسیطره هزار ساله اربابان وخوانین آنها بر روستاها خاتمه داده شد.. بر همین اساس ،طرح تقسیمات اراضی که یکی از اصول شش گانه شاه بود پس از رفراندوم در سراسر کشور به اجرا در آمد.زمینهای کشاورزی از سلطه خوانین در آمدو بین  کشاورزان روستا تقسیم شد.در روستای ماهیچ ارباب یا خانی سکونت دائمی نداشت.بجای آنها کدخداهامسئولیت امور را برعهده داشتندونماینده آنها محسوب می شدند.سکونت دائمی نداشت.بجای آنها کدخداهامسئولیت امور را برعهده داشتندونماینده آنها محسوب می شدند .

در گذشته کدخداها مسئولیت  اداره امور روستاهارا برعهده داشتند.در زمان قبل از انقلاب معمولافردی با کیاست و سیاست و عاقل از بین اهالی روستا به عنوان "کد خدای روستا"جهت رسیدگی به امور اداری و سیاسی روستا تعیین می شد که وظیفه اش همکاری و هماهنگی درامورات مختلف روستا بود .دراصل کدخدا ها رابط بین دولت ومردم وخوانین محلی بودند. مسئولیت جمع آوری بهره سالانه محصولات کشاورزان ودامی روستائیان برای خوانین بودند.
از وظائف دیگر کدخداها حل و فصل دعاوی و اعلام اسامی جوانانی که به سن سربازی رسیده اند  و نیز رسیدگی ونظارت به مشکلات عمومی روستا مانند کم آبی و کنترل مهاجرت و ورود و خروج افراد از داخل وخارج روستا و حفاظت از جان و مال مردم بود ..
همانطوریکه ازحافظه تاریخی بزرگان روستا مشخص است،در این صدسال اخیر به ترتیب کربلای نبی الله کمالی وسپس فیضل الله صابری وبعد از آن حاج حسن صابری کدخدای این روستا بوده اند. با عنایت به اینکه این افراد ازبین مردم روستا انتخاب وانتصاب می شدند،تاحدودی سعی میکردند، طرف مردم را داشته باشند.ازظلم وستمی که در بعضی ازروستاهاتوسط خوانین واربابها برمردم روا می شد، در روستای ما کمتر اتفاق می افتاد.
در مورد اصول شش گانه  که به انقلاب سفید شاه وملت در دهه چهل معروف شد، لازم است،مطالب هر چند مختصر برای خوانندگان عرض نمایم. ازمعروفترین ومهمترین این اصول  همانطورکه ذکر شد. لغو نظام ارباب رعیتی وتقسیم زمین بین کشاورزان ودیگری طرح اعزام سپاه دانش به روستاها،برای باسواد کردن روستاییان بود.

در سال ۱۳۴۱ جمعیت ایران حدود ۲۲ میلیون نفر بود که ۷۵ درصد آنها در روستاها زندگی می‌کردند و اکثراً بی سواد بودند. به علاوه امکانات آموزشی به طرزی نامتعادل بین شهرها و روستاها تقسیم شده بود. به طوری که ۲۴درصد از معلمین در روستاها و ۷۶درصد در شهرها تدریس می‌کردند به عبارتی تنها یک چهارم از معلمین متعلق به ۷۵درصد جمعیت روستانشین بود و معلمین شهری نیز علاقه‌ای به رفتن به روستاها نداشتند. درچنین شرایطی تشکیل سپاه دانش برای با سواد کردن انبوه جمعیت بی سواد روستاها می‌توانست راهگشا باشد. برطبق این اصل مقرر شد جوانان دیپلمه‌ای که می‌خواهند خدمت سربازی انجام دهند با گذراندن یک دوره آموزشی برای آموزش به روستاها اعزام گردند.برای جلو گیری از اطاله کلام از توضیح وشرح اصول دیگر خوداری می کنیم. فقط به ذکر فهرست اصول شش گانه اکتفا می کنیم.
اصول شش گانه :

۱-الغــای رژیــم اربـاب و رعیتی و اجـــرای اصلاحـــات ارضی در سـراسـر کشــور

 2- ملی کردن جنگلها و معادن 

  3- فروش سهام کارخانجات دولتی به عنوان پشتوانه اصلاحات ارضی

  4- سهیم کردن کارگران در منافع کارگاههای تولیدی و صنعتی 

   5-اصلاح قانون انتخابات 

   6-طرح سپاه دانش برای با سواد کردن روستاییان

           
    

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *