روستای باغدشت / قزوین / قزوین

سایتها و وبلاگهای روستای باغدشت

بخش رودبار الموت – شهرستان قزوین – استان قزوین

http://baghedasht.blogfa.com/

www.baghdasht-20.blogfa.com/

www.ashiyanehye-oghab.blogfa.com/

www.alamo0t.blogfa.com/

baghedasht.persianblog.ir/

 

روستای باغدشت یکی از روستاهای استان قزوین ا ز توابع بخش مرکزی معلم کلایه( درجنوب شهرمعلم کلایه )قرار دارد .

  این روستا دارای ۹۲الی ۱۱۴ خانوار مقیم و مهاجر شهری دارد ،اکثرروستاییان با سواد و تحصیل کرده اند برخی ازانها در ادارات وسازمانهای دولتی مشغولند وبعضی نیز شغل های ازاد دارندو درشهرهای مختلف زندگی میکنند، البته درایام عید نوروز  وتابستان اکثریت انها به روستا می ایند واغلب علاوه بر کارهای دولتی یا ازاد در زمینه کشاورزی نیز  فعالیت دارند

درشمال باغدشت: معلم کلایه ودر درشرق  روستا ی  باغدشت روستا های شهرک ، باغ کلایه وشوررستان قراردارند که هر روستا زیبایی و شرایط خاص خود را دارد

   و در غرب باغدشت :روستا های قوردر ( سلیمان اباد ) و  شیر کوه قرار دارند. رودخانه شاهرود یا الموت رود تقریبا" از  وسط روستا  می گذرد وجود این رود پراب وحیات بخش باعث رونق کشاورزی دراین منطقه  ، خصوصا" کشت شالی را برای کشاورزان مهیا ساخته و   زیبایی خاصی  نیز به روستای باغدشت بخشیده است

 ازجنوب هم به رشته کوههای البرز متصل می شود.که قلعه تاریخی بیدلان،منطقه شکار کلخسان،چشمه های اب معدنی بایزک ودهها جاذبه دیدنی رادرخود جای داده دراینده نزدیک هم با افتتاح جاده قزوین الموت تنکابن  روستای باغدشت به یکی ازروستاهای توریستی منطقه تبدیل خواهد شد،  وجود مناطق بکر وزیبای جنگلی، حیات وحش، رودهای طالقان وشاهرود ومسیر جاده ازکنار مزارعه شالیزارها ورودها، همه عوامل مهمی هستند که در اینده نه چندان دور این روستا را به منطقه گردشگری وتوریستی تبدیل خواهد کرد.

 

 

چگونه به باغدشت برویم

برای رفتن به روستای باغدشت و الموت شرقی می توان از جاده حصار قزغاله هم رفت. به این ترتیب که از سمت جاده اتوبان و یا از شهرک محمدیه قزوین باید وارد جاده مسیر روستاهای ورس(۱) حصار(۲) کبریت میان(۳) قزغاله(۴) اکبرآباد(۵) آقای گیر(۶) شیرکوه(۷) غوره در سلیمان آباد(۸) روستای باغدشت(۹) شد.

 البته در این مسیر جاده با فاصله کمی از روستا یا در بعضی جاها در نزدیکی بسیار کمی از روستاها می گذرد. (این جاده قدیمی بوده و مشهور به جاده اکبرآباد است).

اکبرآباد

 اکبرآباد هم نام روستایی است در این منطقه دارای آب و هوایی بسیار سرد کوهستانی، به طوری که در گذشته ی نه چندان دور توقف گاه مسافران الموت قزوین بود ولی امروزه و در حال حاضر متاسفانه تقریبا خالی از سکنه شده و فقط در فصل بهار و تابستان است که ساکنان اصلی به این روستا بر میگردند تا سر و سامانی به وضع مایملک و زمین های پرشیب و باغات انگور خود بدهند و از هوای بسیار پاک و سالم آن استفاده کنند.

 گردنه ی اکبرآباد و روستای چاله در همین مسیر، بلندترین نقطه ای است که جاده از آن می گذرد. گدُک در زمستان ها پر برف با کولاک و سرمای شدید همراه است. در گذشته این مسیر خصوصا جان بسیاری از مسافران پیاده و سواره خود را بر اثر حوادث طبیعی مثل سرمای شدید و کولاک گرفته است.

 این جاده حدودا ۴۵ سال پیش افتتاح شده و تونل شیرکوه یکی از شاهکارهای این جاده است. همچنین دو پل معروف شیرکوه و باغ کلایه یا شهرک از آثار دوره ی رژیم گذشته می باشد که گویا توسط آلمانیها ساخته شده و همچنان استوار و پابرجاست و حوادث طبیعی تاکنون چندان آسیب جدی به آنها وارد نکرده است.

 (اگرچه طی این سالها بر اثر سیلابهای شدیدی که بوده  به اصطلاح گوشواره ها یا کنگره ی این پلها آسیب دیده ولی بلافاصله ترمیم و بازسازی گردیده است) آنچه که مهم بوده و هست این است که طی حدودا بیش از ۴۰ سال آسیب جدی به این پلها و تونل وارد نشده است.

 جاده قدیمی با قدمت تقریبی نیم قرن ماشین رو بودن آن اگرچه یک جاده خاکی روستایی بوده ولی بسیار اصولی ساخته شده است. از سنگهای مخصوص، میل گرد و سیمان در آن زمان برای استحکام پلهای آبریز و دیواره های حاشیه ی جاده استفاده شده است، به طوری که در بعضی جاها به سختی می توان بتن آنها را بعد از نیم قرن درهم ریخت.

تونل شیرکوه نیز یکی از مهمترین آثار این جاده قدیمی است که در آن زمان با وسایل ساده و ابتدایی احداث گردیده و در منطقه از جذابیت خاصی برخوردار است و هم اکنون نیز مورد استفاده همگان قرار می گیردچه آنهایی که به قزوین مسافرت می کنند و چه آنهایی که برای گردش و تفریح به شیرکوه می روند باید از این تونل عبور کنند. درواقع تنها راه ارتباطی در این مسیر به قزوین می باشد.

در گذشته طرحی بود که از این مسیر به شمال جاده ای کشیده شود، اگرچه مردم در گذشته پیاده به شمال می رفتند(شهسوار یا تنکابن) ولی به دلایل عدم توجه و اقتصادی نبودن آن در آن زمان توجهی نشد. تا اینکه این طرح بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفت لذا جهت کم کردن بار ترافیکی جاده قزوین شمال و رفع محرومیت از منطقه (احداث جاده ی قزوین تنکابن) به مرحله ی اجرا درآمده است که هم اکنون این طرح در دست اجرا می باشد و پیشرفت های خوبی هم داشته است.

فاصله ی اتوبان قزوین تهران یا به عبارتی از شهرک محمدیّه یا زیباشهر قزوین تا روستای باغدشت ۵۷ کیلومتر و تا روستای شهرک ۶۳ کیلومتر می باشد. اگرچه درحال حاضر مردم برای رفتن به الموت (الموت شرقی) از همین جاده استفاده می کنند که به مراتب خیلی نزدیک تر از جاده قزوین معلم کلایه است. امیدوارم با تلاش مسئولین ذی ربط و منطقه، این جاده که قزوین تنکابن را به هم مربوط می سازد هرچه زودتر مورد بهره برداری قرار بگیرد. بازهم اشاره می کنم که پیشرفت های فیزیکی خوبی انجام شده و پل عظیمی در روستای باغدشت احداث شده که تقریبا قابل بهره برداری گردیده ولی هنوز از آن استفاده نمی کنند.

 اگرچه گاهی شنیده می شود که بعضی از پیمانکاران کوتاهی و کم کاری می کنند و آن طور که باید تلاش نمی کنند و این پروژه عظیم را به تعویق می اندازند که امیدوارم صحت نداشته باشد و مردم منطقه هرچه زودتر شاهدافتتاح جاده قزوین تنکابن باشند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *