روستای رباط سرخ(فشارود) / خمین / مرکزی

سایتها و وبلاگهای روستای رباط سرخ(فشارود)

شهرستان خمین – استان مرکزی

http://www.robat-sorkh.blogfa.com/

robat-sorkh.rozblog.com/

 

تعداد خانوار ۳۷ خانوار

تعداد نفرات و جمعیت  ۹۷ نفر

آمار تا تاریخ ۱۱ ۰۴ ۱۳۹۰

دهیار : آقای عباس زین العابدینی فرزند حاج علی اکبر

شورای اسلامی : ۱- حاج عباس محمدی رئیس شورا ۲- صفرعلی حسنی فرزند حاج حسن  معاون شورا ۳- محمد رضا هاشمی منشی  شورای اسلامی روستا

مداحان اهل بیت : ۱- حاج عباس محمدی ۲- آقای محمدرضا هاشمی ۳- آقای محمد توکلی ۴- آقای مرتضی محمدی ۵- نصرت الله بهرامپوری ۶- علیرضا فدوی ۷- محسن بهرامپوری ۸- آقای داود توکلی ۹- آقای یعقوب توکلی ۱۰- آقای محمود توکلی ۱۱- آقای حسین و صادق احمدی که برادر هستند  . البته لازم به ذکراست که این عزیزان به صورت مداوم مداحی نمی کنند بلکه با کمک همدیگر مراسم و مجالس نوحه و روضه مخصوصا ایام دهه اول محرم را مداحی می نمایند و بازهم یادآور می شوم که تعدادی از عزیزان نوجوان و جوان این روستا هم کم و بیش مداحی می نمایند .

موذن : ۱- حاج سید طاهر هاشمی ۲- حاج حسن حسنی ۲- آقای ولی الله محمدی  و بعضی از مداحان هم اذان می گویند .

آقای محمود توکلی  معروف به محمود حیدرآقا  زمانی که در روستا آبسالی بود مسئولیت لایروبی جوب را عهده دار بودند

حاج آقا طاهر هاشمی مسئولیت خدامی مسجد رباط سرخ می باشد

آقای کریم اختر خانی  مسئولیت ظروف مسجد را عهده دار هستند .

اولین افرادی که با شراکت همدیگر روشنایی و موتور برق دیزلی را به روستا  آوردند مرحوم حاج علی توکلی(فرزند حیدر آقا )  مرحوم حاج آقا محمد ذوالفقاری  و حاج عباس محمدی و چون حاج علی توکلی در تهران بود دو نفر دیگر مسئولیتن نگهداری و روشن نمودن موتور برق را بعهده داشتند که خداوند خیر دنیا و آخرت به هر سه نفر عناین فرماید .

موقعیت جغرافیایی : ازسمت غرب با شهرستا خمین -از سمت جنوب غربی با گلپایگان – از سمت شرق با شهرستا محلات و از سمت شمال با مرکز استان یعنی اراک می باشد

روستای رباط سرخ از سمت خمین با فاصله ۲۴ کیلومتر از سمت گلپایگان ۵۵ کیلومتر از سمت محلات ۱۸ کیلومتر و از سمت اراک ۸۵ کیلومتر می باشد .

موقعیت  رباط سرخ  نسبت به روستاهای اطراف خود:

از غرب به دهستان  رباط مراد  – از جنوب غربی به روستای قیدو و از شرق به روستای نفیس و قلعه محمد بیک و از شمال غربی به روستای میان رودان و از سمت شمالغربی به روستای ازنوجان  که درنزدیکی آن امام زاده ای وجود دارد به نام زورقان ( یکی از نظر دهندگان گفته بودند که درباره زورقان مطلب بنویسم )متصل است. 

در ضمن روستای به نام قاسم آباد ( پشت ماهور یا پشت موور ) در سمت جنوب غربی وجود داشت که در حال از بین رفتن است و تقریبا خالی از سکنه است فقط در تابستان تعداد اندکی برای استراحت در آنجا می مانند چون هنوز زمینهای کشاورزی دارند و کشت و کار می نمایند با این حال این روستا دارای تمام امکانات رفاهی از جمله آب برق گاز و تلفن است و لطف و زحمات بسیاز شبانه روزی دولت محترم نهم و دهم تمام روستا در این دو دور امکانات رفاهی خوبی دریافت نمودند .

فاصله این روستا از شهرستان خمین زادگاه و معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رض) ۲۰ کیلومتر می باشد و از سمت شرق با شهرستان محلات تقریبا ۱۸ کیلومتر فاصله دارد .

این روستا از توابع شهرستان خمین و استان مرکزی اراک می باشد .

این روستا در بین تپه ماهورهایی واقع شده که از بیرون هیچ گونه دیدی نسبت به روستا ندارد و نمی توان روستا را دید یکی از این تپه ماهورها به نام ماهور مسجد در قسمت غرب این روستا معروف است

و تپه دیگر در قسمت شمال واقع شده که به آن گردنه می گویند و را ه اصلی ورود به این روستا می باشد . و تپه ماهور دیگری به نام دوشاخ وجود دارد و چون دو تپه ماهور هم شکل و هم اندازه در نزدیکی یکدیگر قراردارند و مثل شاخ گاو می باشد به این نام معروف شده است .

لازم به ذکر است که در سمت غرب این روستا روستایی وجود داشت به نام شاقو شاید بگویید چرا داشت چون در حال حاضر اثری از این روستا بر جا نمانده است و در مکان این روستا مرغداری بنا شده است و به اطلاع شما برسانم که روستای شاقو از نظر سابقه و قدمت بیشتر از رباط سرخ دارد و چون روستای رباط سرخ بنا نهاده شد تعدادی از اهالی روستای شاقو به این روستا و روستاهای مجاور کوچ و به خودی خود این روستا از سکنه خالی گردید به طوری که روستا کاملا مخروبه و در این مکان در حال حاضر مرغداری و زمینهای کشاورزی می باشد .

=======================================================

نام فرستنده: ابوالفضل  هاشمی فر
ایمیل فرستنده: hashemihashem53@yahoo.com
شرحی مختصر در شناسایی روستای رباط سرخ-فشارود

روستای رباط سرخ یکی از روستاهای قدیمی از توابع  شهرستان خمین می باشد که در ۲۴ کیلومتری شرق شهرستان واقع شده است.  ویژگی منحصر به فرد روستا محصور شدن روستا به وسیله تپه هایی که به اصطلاح زبان محلی ماهور نامیده می شود از ویژگیهای دیگر روستا بنای برج کبوتر خانه است که قدمت آن به دوران قاجاریه بر می گردد که در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۶ هجری شمسی به شماره ۲۲۰۶۹ به عنوان اثر ملی ایران ثبت شده است (مرجع ویکی پدیا دانشنامه آزاد)

رباط سرخ یا فشاررود:

و  دلیل این نامگذاری. این روستا در قدیم به نام رباط سرخ نامیده می شده است و هنوزهم تقریبا بین اهالی روستا و روستاهای همجوارو حتی در شهر هم به همین نام شناخته می شود .به دلیل اینکه در این روستا دو قلعه وجود دارد که قبلا در مورد آن توضیح داده ام و رباط به معنی قلعه می باشد و ماهوری که در باره آن توضیح دادم به نام ماهور مسجد خاک سرخ و قرمزی دارد که برای ساخت تنور بکار می رود و به همین خاطر است که به آن رباط سرخ می گویند .

منابع غنی ادبیات فارسی نظر می دهند که رباط یعنی کاروانسرا و کاروانسرا ترکیبی است از کاروان (کاربان) به معنی گروهی مسافر که گـروهـی سفر مـی کنند. و سرای، به معنـی خـانـه ومکان. هـردو واژه برگرفته از زبان پهلوی است. ساده تر از همه چنین می‌توان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را در خود جای می‌دهد و بزرگ‌ترین نوع ساختمانهای اسلامی است. پلان آن معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولاً ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است. یک دالان با طاق قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته است، فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته است. بر روی سکوی برآمده‌ای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته است، طاقگان هایی واقع شده اند که نمای داخلی را مفصل بندی کرده اند. در پشت آنها حجره‌های کوچکی برای منزل دادن مسافران تعبیه شده است. در کاروانسراهای دو طبقه، از حجره‌های پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجره‌های بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده می‌شد.

  البته لازم به یاد آوری است که این روستا سر هیچ راه کاروان یا مسافرینی قرار نداشته و قرار ندارد ولی چون ساختمان اصلی این روستا که خان روستا در آن زندگی می کرد به صورت قلعه و یا همان کاروانسرا ساخته شده به این نام لقب گرفته

و نام جدید آن فشارود می باشد . در کنار این روستا رودخانه ای وجود دارد که سالها پیش آب بسیار زیادی در آن جریان داشت و این رودخانه در سراشیبی تندی قرار داشت که آب این رودخانه با سرعت زیادی در جریان بود از این جهت نام این روستا فشارود نامیده شد .البته در این سالها (۱۳۸۹) این رودخانه کاملا خشک شده و حتی چشمه هایی که در کنار این رودخانه هم بودند خشک شده اند .

آب کشاورزی این روستا از همین رودخانه تامین می شد .به این صورت که در بالای روستای میان رودان سد خاکی (بند ) بسته بودند و از طریق جوی تقریبا به فاصله ۵ الی ۶ کیلومتر آب ازطریق جوی به این روستا می رسید و در بین کشاورزان تقسیم می شد .

برای لایروبی این جوی ۵ الی ۶ کیلومتری هر سال یکی دوبار آنرا لایروبی می کردند و به اصطلاح روستائیان به جوب می رفتند ( جوی در اصطلاح محلی  جوق نامیده می شود ) .

۱- موقعیت اجتماعی : در رباط سرخ همانطور که گفته شد در زمان شاهان و زورگویان خان و خانبازی حاکم بود و هیچ فردی نمی توانست برای خود و خانواده اش تصمیم بگبرد چون همه تصمیمات چه مهم و چه غیر مهم باید تاکید می کنم باید توسط خان گرفته می شد و اهالی هم ملزم به اجرای آن بودند . که بعضی از این موارد در ادامه مطلب به عرض شما کاربر گرامی می رسد : حتی در مورد عروسی هم خان باید اجازه عروسی را صادر می کرد و در بعضی از مواقع شنیده ها حاکی از این است که شب اول عروس و داماد متعلق به خان بوده و بعد از آن عروس روانه منزل داماد می شده است . در قبل از انقلاب همه اهالی روستا نوکر – کارگر و رعیت خان بودند و هر چه که کار می کردند دسترنج آنها متعلق به خان بوده است و هیچ احدی حق اعتراض نداشته است .کشاورزان از ابتدای سال با خان قرارداد شفاهی می بستند که ۶۰ کارگر مجانی بعلاوه دو سوم درآمد به علاوه نگهداری از گاوها را باید به عهده بگیرد .
پسران روستا که به سن اعزام به سربازی می رسیدند خان آنها را با هزینه خود کشاورز یا کارگر معاف می کرد تا برای خان نوکگری و کار کنند .در این روستا بالاترین سطح سواد در سطح مکتب یا همان ابتدایی خودمان بود ولاغیر و اگر می خواست به مدارج بالاتر برود یا باید نورچشمی خان باشد یا هزار بار منت و برای خان کار کند .روزهای جمعه حمام فقط مخصوص خان بود و هیچ کس حق رفتن به حمام را نداشت تا اینکه خان بیاید و برود و سپس اهالی به حمام بروند یعنی اینکه حمام با تمام افراد در اختیار خان بود.قبل از انقلاب این روستا نه آب آشامیدنی بهداشتی داشت و نه برق و نه امکانات اولیه برای یک زندگی معمولی . قبل از انقلاب تقریبا تمام و یا نصف بیشتر زمینهای کشاورزی که می بایست به کشت گندم و مایحتاج مردم اختصاص داده شود به کشت خشخاش و تریاک مبادرت می کردند .

بعد از انقلاب این روستا از زیر بیرق زورگویان خان و عوامل مستکبر آن آزاد شد و حتی یکروز خان را در وسط کوچه حبس و تقریبا ۴ ساعت گرما او را نشاندن علی رغم بد بودن و بی انصاف بودن این خان ولی خانم و همسر ایشان زن پاکدان و نجیبی و بسیار محجبه ای بود و در زمان جنگ دو تن از فرزندانش را تقدیم انقلاب و اسلام نمود . لازم به یاد آوری است که همسر محترمه این خان از نظر سیاسی هم در حد عالی بود به طوری که در زمان انتخابات بنی صدر ملعون و حرامزاده همه با چشمان بسته و فهم کور از بنی صدر تبعیت می کردند ولی این خانم محجبه عاقل بالغ محترمه به بچه ها می گفت رجائی فردی متدین و خوبی است و بنی صدر فردی خائن است  و الان می فهمم که آن زمان این خانم چقدر فهم سیاسی بالایی داشت به همین خاطر است که فرزندان پاک و مطهری به او عطا نموده است . خداوند به این خانم عمر با عزت عنایت نماید و از خداوند می خواهم ما را هم عاقبت به خیر نماید . قبل از انقلاب و دربهبوهه انقلاب برق روستا توسط یک ژنراتور و موتور برق تامین می شد و فقط کلید آن در دست دو نفر بود و این دونفر به نوبت این موتور را روشن و خاموش می کردند ساعت کار این موتور هر روز از ساعت ۶ یا ۷ بعد اظهر تا ۱۰ الی ۱۱ شب بود و ما بقی روز خاموش می شد و البته در بعضی از مواقع مخصوصا بعضی از شبها موتور تا حدود ساعت ۱۲ شب هم روشن می ماند میدانید برای چه بله برای اینکه یکی از این دو نفری که کلید داشتن یا مهمان داشتن و یا منزل یکی از اهالی مهمان بودند .

بعد از انقلاب برق ( در اثر کشیدن کابل برق به روستا و عدم مهار تبیر برق توسط خودشان هنگام سفت نمودن سیم برق تیر شکسته می شود و دو تن از عزیزان جهاد سازندگی به رحمت ایزدی می پیوندند خدا آنها را نیز رحمت نماید ) و آب شرب بهداشتی توسط عزیزان جهاد سازندگی به این روستا آمد و در همین اواخر ۱۳۸۸ هم تلفن بیسیم هم به این روستا واگذار گردید و لازم به ذکر است که در سال ۱۳۸۹ هم لوله کشی گاز در این روستا و روستاهای همجوار انجام و مردم این روستا از نعمت گاز بهره مند ند .

خداوند به خادمین و خدمتگذاران واقعی مردم طول عمر با عزت و به خیانتکاران و افرادی که برای پست و مقام مردم را کشته و اموال آنها را غارت می کنند ننگ ابدی عنایت فرماید .

۲- موقعیت سیاسی : از نظر سیاسی هم تمام افراد  روستا به لحاظ اینکه تقریبا بیشتر فرزندان یا بسیجی و یا پاسدار می باشند از فکر باز و اسلامی برخوردار هستند . در انتخابات اخیر ۱۳۸۹ هم این امر را ثابت کردند . و ثابت کردند که دشمنان ایران اسلامی کوچکترین خللی در عزم و اراده آنها وارد نکرده و نخواهد کرد . و ثابت کردند که همچنان ادامه دهنده راه خونین و استوار شهدایشان بوده و هستند .و حتی در زمان انقلاب و اوایل انقلاب با خان و طرفداران خان مبارزه می کردند و در اکثر راهپیمایی های شهرستان شرکت می کردند .در این جا بد نیست خاطره ای برای شما بگویم اینکه در یکی از روزها بنده جهت رفتن به تظاهرات به صورت غیر محسوس و یواشکی سوار کامیونی که جوانان را به شهرمی برد سوار شدم و کسی حتی برارد بزرگترم متوجه نشد تااینکه در بین را آنها متوجه شدند و مرا نیز با خود بردند لازم به ذکر است که بنده آن موقع ۹ ساله بودم .

۳-  موقعیت مذهبی :در رباط سرخ تقریبا تمام مردم تابع ولایت فقیه بوده و از فرامین ایشان به نحو احسن پیروی می کنند . دراین روستا مردم ازاعتقادات بسیار محکمی برخوردار هستند و برای سادات احترام خاصی قائل هستند به طوری که ما در این روستا تعدادی سید داریم که حرف آنها بسیار با ارزش است برای اهالی به طور مثال فردی به نام حاج آقا طاهر در این روستا است که  مردم برای حرف او ارزش بسیار قائلند و این سید بزرگوار خیلی برای این روستا زحمت می کشد و تقریبا بانی تمام امور خیر می باشد و در شهرستان مسئولین هم کما بیش او را می شناسند . در این روستا با توجه به اینکه ساکنین اندکی در آن سکونت دارند ولی همیشه نماز جماعت ظهر و مغرب دایر است و همان سید اداره امور مسجد را بر عهده دارد .بسیار به ندرت اتفاق می افتد که اذان به صورت زنده از مناره های این مسجد پخش نشود و همیشه همین سید بزرگوار و افراد دیگری اذان صبح ظهر و مغرب را از طریق بلندگو به سمع مردم می رسانند .در نبود این سید افرادی مثل حاج عباس و حاج حسن قصاب و یا محمد جعفر  و یا مشهدی محمد توکلی و یا مشهدی محمد رضا هاشمی اذان را می گویند .و ثابت کردند که همچنان ادامه دهنده راه خونینی و استوار شهدایشان بوده و هستند .لازم به ذکر است که کمتر اتفاق می افتد که در محرم و صفر روضه در این روستا برگزار نشود و همیشه مجلس روضه به همت تعدادی از اهالی برقرار و استوار است .

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. ناشناس گفت:

    با سلام شهادت حضرت فاطمه را خدمت امام عصر وهمه شیعیان جهان تسلیت عرض می کنم از طرف روح الله هاشمی فر آتش نشان از آتش نشانی تهران

  2. ناشناس گفت:

    با سلام خدمت مدیریت محترم انشاءالله با آموزش های لازم از طریق خانواده ورسانه بتوانیم حوادث چهارشنبه سوری را کاهش دهیم وبتوانیم در کنار خانواده سالی پراز نشاط وسلامتی سال جدید را با یاری خداوند شروع کنیم توصیه یک
    آتش نشان روح الله هاشمی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *