باب الحکم – بردسکن – خراسان رضوی

سایتها و وبلاگهای روستای باب الحکم
شهرستان بردسکن – استان خراسان رضوی
babolhkam.blogfa.com

babolhakam1346.blogfa.com/

در تقسیمات جدید استانی استان خراسان رضوی با وجود هشتمین اختر تابناک ولایت بر تارک مرکز عالم تشیع نور افشانی میکند.شهرستان کاشمر با پیشینه تاریخی واسم قدیمی ترشیز در این استان مقدس با وجود امامزاده هایش خودنمایی میکند. اما براستی ترشیز در کجای جغرافیای پهناور ایران قرار دارد. مورخان وجغرافیدانان نظرات خود را اعلام کردند.در بین انها کمتر هم گرایی و هم گونی دیده میشود.به نظر میرسد که حس ناسیونالیستی شخصی مولفین بر تحقیقات علمی انها سایه افکنده است. اخرین نظریه را اقای احمد حسینی در کتاب تاریخ بردسکن اینگونه بیان میکند:محل اصلی ترشیز در محل فعلی روستای برجک در ۱۵ کیلومتری شمال غرب بردسکن بوده است وهر شهری در طول تاریخ با ۳۰ کیلومتر شعاع تغییر مکان می دهد.وجود قلعه دختر وتلفظ ها وگویش ها را بعنوان شاهد اورده ومنابع تاریخی وجغرافیایی را ذکر میکند. در سال ۱۳۷۶ بردسکن که مهمترین بخش شهرسالن کاشمر بود  به شهرستان ارتتقا یافت وبه خواست قدیمی بردسکنی ها جامه ی عمل پوشانید. وقتی از بردسکن به سمت غرب خارج میشویمبعد از گلزار شهدا بردسکن قدم به جاده ای میگذاریم که تخت پشت زخمی ولاغر این اسفالت حکایت های طولانی برای ما نقل میکند.از زمانی که ماشینهای خاک برداری ان را صاف وهمسر نمودهاند تا بردسکن را از دهن قلعه به سبزوار وطل کنند. جاده ی خاکی که روز روشن ان را به شب تیره تبدیل مشد وکامیونها زوزه میکشیدند وبار به هیت ابادو اسب کشان وبیارجمند وچاه تلخ میبردند.
*******************

علامه دهخدا در سالهای تبعید سفری به منطقه کاشمر داشته واغلب روستاها وابادیهای محل را بازدید نموده است.د رذیل وازه باب الحکم مینویسد:تلفظ ان با ضم (ح)میباشد ان را کنار شهر بخش بردسکن  شهرستان کاشمر هفت هزار گزی باختر بردسکن  سر راه  شوسه عمومی بردسکن ـجلگه گرمسیر میباشد. سکنه ان ۱۳۱۰ تن واب ان قنات و محصول ان غلات تریاک زیره سبز وشغل اهالی زراعت است وراه ماشین رو دارد.. با ب الحکمی که پنجاه وپنج سال قبل از جلو چشمان این پیر  لغت دان عبور کرده با باب الحکم امروزه تفاوتهای فراوان دارد. از ان تفاوتهایی که با چشم دیده نمیشود  وشاید اگر خو علامه سر از خاک بر دارد وسفری در عالم ارواح به این قریه نماید بی شک مدعی خواهد شد که این همان روستایی  است که من دیده ام؟ اری پیشرفت فیزیکی نداشته بلکه از عظمت ان کاسته شده است. دلیل ان را باید در نظرات جامع شنا سانی جستجو کرد که اعتقاد به نظریه صعود ونزول تمدن ها دارند. از تسمیه ان این گونه بر میاید که روستا محل حکم روایی وقضاوت وداوری بوده است که این خود پیشینه ای علمی وفرهنگی میطلبد. هر چند که هیچ یک از این  موارد در باب الحکم امروز جایگاه ندارد.(همانطور که گفتیم مطالب فوق به نقل از نوشته های جناب اقای امینی است وما بابالحکمی ها هنوز هم معتقد هستیم قریه ما گل سر سبد قریه های بردسکن وکاشمر است)
**********
قوام پس ازدریافت تلگراف بلا فاصله لشکر۷۷ خراسان را مجاب میکند تا با ۹ قبضه توپ به باب الحکم حمله کند و این روستا وتمام آبادیهای اطراف را با خاک یکسان نماید ومردم را از دم تیغ وگلوله بگذرانند. وقتی لشکر به روستا میرسد عزیز خان با فرزندش میرزا محمد علی می گریزد وسایر اعضای خانواده را به کوهسرخ به نزدطهماسب خان می فرستتند تا از آنها نگهداری کنند.اردو در باب الحکم مستقر میشود واثری ازگزارشات کذب پیدا نمیکنند واز تخریب وقتل عام مردم منصرف میشوند وبه غارت آذوقه مردم اکتفا میشود. که البته به گفته شاهدان آذوقه را برای خوراک خود واسبهایشان می خواهند بعد از سه روز تفتیش وگشت وگریز روستا را ترک میکنند.تمرین اسب سواری ونشانه گیری کدو وتیراندازی از سرگرمی های سربازان بوده است. لشکر به قصد دستگیری وکشتن عزیز خان روستا را ترک میکند وبعد از تعقیب وگریز او را درتابران نواحی کوه پیغمبر نزدیک بیارجمند محاصره میکند. عزیز خان داخل برج است واز تاریکی شب برای استتار استفاده میکند مرتب از روزنه های برج تیر اندازی میکند وبرای غلبه بر خوابش به قلیان تریاک متوسل میشود .تا صبح مقاومت میکند ودر گرگ ومیش هوا از میان حلقه محاصره میگریزد. در آبادی مجاور قبیله ای به نام طایفه جامی لق او را پناه میدهند که موردتهدید اردو هستند. از ترس لشکر عزیز خان را لو میدهند واو را دستگیر میکنند.بلافاصله به مشهد انتقال میدهند وبعد از محاکمه در میدان اعدام مشهد اورا به دار میآویزند.برخی گفته اند نیم ساعت بعد از اجرای حکم بیگناهی او ثابت میشود وفقط به جرم درگیر شدن با نیروهای دولت به شش ماه زندان محکوم میشودویعقوب خان که خلاف کار اصلی استدستگیر میشود وبه همه چیز اعتراف میکند
************
باب الحکم در اصل باب الحکمه بوده است یعنی دروازه حکومت ویا دروازه حکمت وان به خاطر اعیان نشینی ساکنان ان بوده استکه از قدیم الایام حاکم نشین منطقه غرب بردسکن به حساب میامده و وجود خانواده های علوی و…از مهمترین خانواده های بزرگ منطقه بوده اند چون این روستا اعیان نشین بوده قبرستان دارد که مخصوص سادات واعیان روستا بوده است که این گورستان بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد ویکی از قبرستان های نادر شاه در منطقه میباشد. در فاصله دورتر قبرستان رعایا قرار دارد واعیان در قبرستان پایین ورعایا در قبرستان بالا به خاک سپرده میشدند. تمتم سنگهای قبرستان اعیان از سنگ سیاه(هر کاره) بوده ودر مشهد ساخته مشده است . کتاب تاریخ بردسکن نوشته احمد حسینی صفحه۲۰۵

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. ناشناس گفت:

    وخه جمع کن با او ده شما ازمیرز ا علی و حاجی مقدم چه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *