نخستین جشنواره کسب و کار روستاهای ایران

نخستین جشنواره کسب و کار روستاهای ایران


نخستین جشنواره کسب و کار روستاهای ایران

 

 

مقدمه:

تحقق اهداف و ارزش های والای اسلامی در جامعه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از جمله ضرورتهایی بوده و هست که نظر دست اندرکاران و برنامه ریزان کشور را همواره متوجه خود نموده است. فراهم نمودن زمینه های رشد و اعتلای انسانی و تسهیل در امر ایجاد جامعه ای متعالی ، برآورد امکانات بالقوه و بالفعل و افزایش مناسب کارایی آنها قادر است مشکلات اساسی کشور را در زمینه رفع محرومیت جوامع روستایی برطرف نماید و از طرفی جامعه را از بند هژمونی تحریم استکبار جهانی برهاند.

طراحی هدفمند کسب و کار روستاییان ، زمینه سازی برای راه اندازی مشاغل خانگی ، آموزش کارآفرینی و آماده سازی محیط اجتماعی و اقتصادی روستاها برای جذب نیروی انسانی جوان، متخصص و ماهر می تواند به عنوان راه کار اصلی در توسعه پایدار جوامع روستایی قلمداد گردد.

دبیرخانه مرکزی نخستین جشنواره ملی کسب و کار در روستاهای ایران، با توجه به بهره‌گیری از فرصت‌ها و بیداری روستاییان ، عزم راسخ دارد تا علاوه بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار جامعه روستایی ایران، منبع غنی و کارآمدی را در جهت پژوهش های آینده در فضای مجازی و در سطح کشوری با مشارکت همه متولیان حوزه روستایی و همکاری مستمر دانشگاهیان و پژوهشگران فرهیخته و توانمند ایجاد نماید.

نخستین جشنواره ملی کسب و کار در روستاهای ایران، به فضل الهی در ۱۱ رشته شامل: رشته پژوهشی، رشته کارآفرینی، رشته تجارت الکترونیک محصولات روستایی ، طراحی کسب و کارهای کوچک ویژه محیط های روستایی ، صنعت توریسم در روستا، تولیدات گل و گیاه (دارویی و زینتی ) ، عکاسی ، داستان کوتاه ، مشاغل خانگی، مناسب ترین محصول کشاورزی در روستا، وبلاگ یا وب سایت روستایی ، به صورت مجازی (اینترنتی ) و حقیقی (از طریق ارسال آثار و مستندات به صورت پستی) در گستره ملی برگزار می گردد.

• برای شرکت در جشنواره هیچ محدودیت سنّی ، جنسیتی یا تحصیلی وجود ندارد. همچنین علاقمندان می توانند در بخش غیر مسابقه ای شامل ؛ نمایشگاه ، سمینار آموزشی و اجرای هنری نیز شرکت کنند.

اهداف جشنواره:

الف ) اهداف کلی (بلند مدت):

۱- تقویت فضای فرهنگی کار و کوشش در روستاها

ا۲-ارتقای سطح دانش، آگاهی، معرفت و اندیشه روستاییان

۳- بسترسازی جهت تعمیق ارزش های اسلامی کار و کسب روستاییان

۴- درک صحیح از فضای کسب و کار در جامعه روستایی ایران امروز

۵- ایجاد زمینه مناسب برای ارائه آموزش روستاییان در جهت کار آفرینی و تولید ثروت

۶- تبیین و تعمیق اندیشه‌ مقام معظم رهبری در خصوص تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در میان روستاییان کشور

۷- شناسایی، جذب وشکوفایی استعدادهای روستاییان به منظور توسعه پایدار جامعه روستایی ایران

۸- برآورد امکانات بالقوه و بالفعل روستاها

 

ب) اهداف جزء‌ی و کاربردی (کوتاه مدت و میان مدت):

۱- آشنایی بیشتر با اصول و قواعد کسب و کار روستایی

۲- تلاش در جهت افزایش بهره وری کسب و کار روستایی

۳- آشنایی با کار آفرینان روستایی

۴- زمینه سازی جهت انجام پژوهش های بنیادی در حوزه کسب و کار روستایی

۵- شناسایی و جذب نیروهای فعال عرصه کسب و کار روستایی

۶- افزایش انگیزه جهت کارآفرینی و سرمایه گزاری در حوزه های روستایی

۷- آگاهی بخشی جهت بدست آوردن فرصت های جدید سودآوری در روستاها

۸- ایجاد دفاتر مشاوره و راهنمایی جهت آشنایی با کسب و کارهای جدید

۹- تلاش در جهت هدایت مقالات isi به فنّاوری و تولید

۱۰- جمع آوری و احصاء نظرات و پیشنهادات ، صاحبنظران و پژوهشگران در مباحث کسب و کار روستایی

۱۱- بسط و گسترش الگوهای موفق کسب و کار روستایی در جامعه

۱۲- آسیب‌شناسی کسب و کار روستایی

۱۳- تدوین و انسجام تولیدات علمی ، عملی ، فرهنگی و هنری در حوزه کسب و کار روستایی

۱۴- تولید دانش بومی برای کسب و کارهای روستایی

ارکان جشنواره:

۱- شورای عالی سیاستگذاری

۲- ریئس جشنواره

۳- دبیر جشنواره

۴- شورای علمی جشنواره

الف: شورای عالی سیاستگذاری

این شورا مرکب از نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌ها و نهادهای ذیل می‌باشد:

• ……………………..

• ………………………

وظایف شورا:

۱. تعیین خط مشی کلی، اهداف و تدوین سیاست های کلان و اخذ تصمیمات محوری

۲. تصویب آئین‌نامه اجرایی جشنواره

۳. نظارت کلی بر روند صحیح جشنواره

۴. پشتیبانی عوامل جشنواره ازطریق نهادهای مربوطه

۵. ایجادهماهنگی‌های لازم میان نهادها وسازمان های ذیربط با دبیرخانه جشنواره

۶. تأمین بودجه جشنواره

۷. ایجاد زیرساخت مناسب با پیشنهاد دبیر جشنواره در دستگاه یا نهاد ذیربط و نظارت مستمر بر همکاری مناسب در روند اجرایی جشنواره

ب. دبیرخانه مرکزی جشنواره:

دبیرخانه مرکزی به‌عنوان رکن مهم جشنواره وظیفه‌ برنامه‌ریزی ، نظارت و پیگیری ، تهیه و تأمین و ساماندهی امکانات ، تشکیل و تعیین و معرفی مسؤولان کمیته‌ های: علمی ، بین‌الملل ، اجرایی و تأمین کارشناسان مورد نیاز جهت اجرای ؛ اهداف و سیاست‌های کلان ، مصوبات شورای سیاستگذاری و در نهایت برگزاری مطلوب جشنواره‌ را با رعایت آئین‌نامه اجرایی عهده‌دار می‌باشد و با ترکیب زیر تحت مدیریت و نظارت دبیر جشنواره تشکیل می‌گردد:

وظایف دبیر جشنواره :

۱- اجرایی نمودن سیاست‌ها و دستورالعمل‌های شورای سیاستگذاری جشنواره

۲- نظارت بر روند جشنواره و فعالیت دبیرخانه جهت عملیاتی شدن آئین‌نامه اجرایی‌

۳- تعیین مسؤولان علمی ، اجرایی و تأمین کارشناسان مورد نیاز و صدور حکم و نظارت کلی برکار آنها

۵- هماهنگی و ابلاغ آئین‌نامه و برنامه‌های جشنواره و نظارت بر اجرای آنها

۶- تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری

۷-ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دبیرخانه‌ جشنواره و همکاران جشنواره

۸- پیگیری تصویب و تأمین بودجه و نظارت دقیق بر هزینه کرد جشنواره

۹- تشکیل جلسات هفتگی با مسؤولان و کارشناسان کمیته‌های مختلف جشنواره جهت حسن هماهنگی و نظارت و رصد امور جشنواره

مسؤول کمیته مالی و تدارکات:

مسؤول کمیته مالی و تدارکات ، توسط دبیر جشنواره تعیین و با حکم ایشان منصوب می‌گردد.

وظایف مسوول مالی و تدارکات:

۱- مطالعه چشم‌انداز اهداف، شرایط جشنواره و پیش‌بینی و برآورد بودجه و اعتبارات و امکانات لازم جهت تصمیم نهایی

۲- بررسی و پیگیری؛ درخواست‌ها، صدور تخصیص‌ها، دریافت تنخواه، دریافت و پرداخت‌ها، صدور چک و نظارت بر هزینه‌کرد با هماهنگی و مجوز دبیر جشنواره

۳- پیگیری و دریافت اسناد هزینه‌ها، تطبیق و کنترل و ممیزی اسناد، تسویه حساب با ستاد پس از تأیید دبیر جشنواره

۴- بررسی کارشناسی دقیق درخواست‌های مالی و استعلام قیمت‌ها و رعایت اصل صرفه‌جویی در تأمین امکانات و درخواست‌ها

۵- دریافت گزارش عملکرد مسؤولان، هیأت‌های داوری، کارشناسان و گروه‌های فعال در امور جشنواره جهت تقدیر و پرداخت منظم و به‌موقع حق‌‌الزحمه ایشان

۶- بررسی و هماهنگی و تعامل مناسب با مسؤولان سایر کمیته‌‌ها در انعقاد قراردادهای موردنیاز امور جشنواره با هماهنگی و مجوّز دبیر جشنواره

 

عناوین رشته های جشنواره ملی کسب و کار در روستاهای ایران

۱- رشته پژوهشی

 

۱ جایگاه کار و کوشش در آموزه های دینی

۲ فوائد و آثار کار و تلاش از نظر اسلام

۳ آداب کسب و کار در اسلام

۴ جایگاه فرهنگ کار در اسلام

۵ آداب و رسوم های کسب و کار روستایی در قدیم

۶ نگاهی به سیره معصومین (ع) از جنبه کار و فعالیت های اقتصادی

۷ کار از دیدگاه حضرت علی (ع)

۸ احادیث نورانی درباره کار و تلاش

۹ ملاک های انتخاب شغل در روستا

۱۰ صنایع دستی روستای ما

۱۱ آثار و برکات کسب و کار

۱۲ کسب و کار حلال و حرام

۱۳ جایگاه و نقش زنان در کسب و کار روستایی

۱۴ کسب و کار و آثار اجتماعی آن

۱۵ ضرورت پرداختن به کسب و کار روستایی

۱۶ اصول و قواعد کسب و کار روستایی

۱۷ کسب و کار و آثار فرهنگی آن

۱۸ معرفت شناسی کار و کارگر در کلام رهبر انقلاب

۱۹ اهمیت کسب و کار در بیانات رهبری

۲۰ خوب کار کردن و کار خوب کردن

۲۱ کارآفرینان موفق روستای ما

۲۲ کار ایده آل در روستا یعنی چه؟

۲۳ جوان روستایی و فرهنگ کار

۲۴ ارتباط بی کاری با تبهکاری در روستا ( کار پژوهشی آماری)

۲۵ کار در فرهنگ و ادب فارسی

۲۶ زندگی سالم با کسب روزی حلال

۲۷ ضرب المثل های روستایی بکار رفته در باب کسب و کار و سرمایه

۲۸ چرا در برخی از روستاها از کسب و کار روستایی خبری نیست؟

۲۹ حمایت از تولیدات روستایی

۳۰ گزارشی از تولیدات روستای ما

۲- رشته کارآفرینی:

کارآفرینی مفهومی است که تاکنون از دیـدگاه‌های مـخـتـلـف مـورد بـررسـی قرار گرفـته اسـت

و هـمــه بـر ایـن بـاورنـد که کـارآفـریـنی (Entrepreneurship) موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. سه دلیل مهم کشورها برای توجه به مقوله کارآفرینی: تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد است.

کارآفرینی به عنوان وسیله‌ای برای بهبود کیفیت زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و ابزاری برای تثبیت اقتصاد و محیطی سالم تلقی می‌گردد.

ما در این بخش ضمن معرفی افرادی که تا کنون در ایجاد کار ، تولید ثروت و تکنولوژی در محیط روستایی موفق بوده اند ، از علاقمندان به کارآفرینی دعوت می شود تا ایده ها و طرح های خود را در این خصوص به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

کارآفرینان موفق در حوزه روستایی نیز مستندات خود را به دبیرخانه ارسال ، تا در صورت کسب رتبه برتر از تندیس جشنواره و هدایای ارزشمند آن بهره مند شوند.

۳- رشته تجارت الکترونیک محصولات روستایی:

تجارت بی واسطه محصولات روستایی یکی از دغدغه های اصلی کسب و کار است که روستاییان به دلیل عدم آشنایی لازم با بازار یابی همواره دچار مشکلات عدیده می باشند .

لذا در این بخش سعی می شود از روش های نوین بازار یابی بی واسطه (تجارت الکترونیک) برای حل مشکل روستاییان استفاده شود.

در این بخش علاقمندان می توانند ایده ها و شیوه های راهبردی تجارت الکترونیک محصولات روستایی را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. ضمنا چنانچه تاکنون تجارت موفقی در این زمینه عرضه شده باشد نیز می تواند به معرفی عملکرد خود بپردازد و در این بخش از مسابقه شرکت نماید.

۴- طراحی کسب و کارهای کوچک (Small Business)ویژه محیط های روستایی:

طرح کسب و کار پیش‌نیاز اصلی راه‌اندازی هر کسب و کار است. طرح کسب و کار همان چیزی است که باید به سرمایه‌گذاران ارائه کنید تا به سرمایه‌گذاری روی ایده‌ی عالی شما ترغیب شوند. و البته طرح کسب و کار سندی است که به خودتان و دیگران نشان می‌دهد کسب و کار شما عملا درباره‌ی چیست و قرار است چگونه راه بیافتد و چگونه رشد کند.

طرح کسب و کار یک سند مکتوب است که کسب و کار شما را تشریح و تحلیل می‌کند و پیش‌بینی‌های روشن و جزئی‌نگرانه‌ای را در مورد آینده‌ی آن ارائه می‌کند. طرح کسب و کار هم‌چنین به جنبه‌های مالی مربوط به راه‌اندازی و رشد و توسعه‌ی کسب و کار شما می‌پردازد: این‌که به چقدر پول در چه زمانی نیاز دارید و بازگشت این پول چگونه خواهد بود.

شروع یک کسب و کار نیاز به انگیزه ، علاقه و استعداد دارد. همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامه‌ریزی صحیح دارد. اطلاعات زیر برای تهیه طرح کسب و کار ( Business Plan ) می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود:

– قبل از شروع ، لیستی از تمامی دلایلی که می‌خواهید بخاطر آنها وارد دنیای تجارت شوید ، تهیه کنید. مثلاً:

شما می‌خواهید رئیس خود باشید.

شما می‌خواهید استقلال مالی داشته باشید.

شما می‌خواهید آزاد باشید.

شما می‌خواهید آزادانه تمامی تواناییها و دانسته‌های خود را به کار ببرید.

– سپس بایستی تعیین کنید که اصولا" چه کسب و کاری برای شما مناسب است. لذا این سؤالات را از خود بپرسید:

من دوست دارم با وقت خود چه کاری انجام دهم؟

چه مهارتهای تکنیکی من تا به حال آموخته‌ام؟

به نظر دیگران من در چه کارهایی مهارت دارم؟

من چقدر وقت آزاد برای اداره یک کسب و کار موفق دارم؟

آیا من هیچ سرگرمی یا علاقه‌ای که قابل تبدیل شدن به کسب و کار شدن را داشته باشند ، دارم؟

– پس از تعیین کسب و کار مناسب تحقیقات لازم را جهت پاسخ به سؤالات زیر به عمل آورید:

آیا ایده من کاربردی است و آیا نیازی را برآورده خواهد کرد؟

رقبای من چه کسانی خواهند بود؟

مزیت رقابتی کسب و کار من نسبت به کسب و کارهای موجود چیست؟

آیا من می‌توانم خدمت بهتری ارائه دهم؟‌

آیا من می‌توانم برای کسب و کار جدید خود تقاضا ایجاد کنم؟

– آخرین مرحله قبل از تهیه طرح کسب و کار این است که چک لیست زیر را تهیه کنید و پاسخ دهید:

من علاقه به شروع چه کسب و کاری دارم؟

چه خدمتی یا کالایی قرار است ارائه دهم؟ در کجا قرار است این کار را انجام دهم؟

چه مهارت و تجربه‌ای برای این کار دارم؟

ساختار قانونی کسب و کار من چگونه خواهد بود؟ ( سهامی عام، خاص و … )

اسم کسب و کار چه چیزی باشد؟

چه امکانات و تجهیزاتی نیاز خواهم داشت؟

به چه تسهیلات و امکانات بیمه‌ای نیاز خواهم داشت؟

پاسخ شما به تمامی سؤالات بالا شما را در طراحی یک کسب و کار کامل جامع یاری می‌کند.

در این بخش علاقمندان می توانند طرح های خود را که متناسب برای اجرا در محیطهای روستایی باشد ، به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند . همچنین از طرح های اجراشده و یا در حال اجرا نیز جهت شرکت در این بخش دعوت بعمل می آید.

۵- صنعت توریسم روستایی:

کشور عزیز ما از نظر منابع طبیعی جزء۱۰ کشور برتر دنیا می باشد که می تواند از اثرات حاصل از گردشگری در کاهش مشکلات بیکاری و درآمد اقتصادی بهره مند شود، اما با توجه به آمارهای موجود ایران از این فرصت بهره کافی را نبرده است. بطوری که تنها در میان کشور های اسلامی رتبه دهم را دارا می باشد.

یکی از این منابع که می تواند بسیاری از تهدید ها را به فرصت تبدیل کند منابع موجود گردشگری در محیط روستاها می باشد . در مجموع در صنعت توریسم روستایی، باید از فراغت بعنوان یک روش برای رسیدن به توسعه روستایی استفاده کرد. کشاورزی اولین جنبه ای است که باید مورد ملاحظه قرار گیرد. این همراه با مناظر طبیعی، جذابیتهای دیگر گردشگری و فرهنگ محلی باشد. توریسم روستایی می تواندمزایایی زیادی را برای روستاییان فراهم آورد لذا باید زمینه های مناسبی برای تدارک دیدن یک خدمات بسیار خوب برای بازدیدکنندگان و گردشگران ایجاد گردد.

در این بخش علاقمندان و همچنین دهیاران عزیز می توانند طرح گردشگری در روستای خود را با ارائه مستندات لازم به دبیرخانه جشنواره ارسال نماییند . همچنین از طرح های انجام شده و در دست اجرا نیز استقبال می شود.

۶- تولیدات گل و گیاه (دارویی و زینتی) و عرقیات:

ایران کشوری چهارفصل و برخوردار از تنوع آب و هوایی و اقلیمی است که استعداد بالقوه بسیاری برای تولید انواع گیاهان و رونق کشاورزی و باغبانی دارد و بهره‌گیری از این استعداد و مزیت اقتصادی ضروری است. بخش وسیعی از خاک ایران در شمال، مرکز و جنوب غربی کشور مستعد پرورش انواع گل‌ها و گیاهان زینتی است و بازار بالقوه موثری برای این تولیدات در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، همسایگان شمالی و حتی در بازارهای دور شرق آسیا و غرب اروپا وجود دارد.

۷- رشته عکاسی:

عکاسی از کسب و کار روستایی

موضوع مسابقه:

در این رشته عکاسی از کسب و کار روستایی به صورت مستند اجتماعی، خبری و یا خلاقه و مفهومی در خصوص کسب و کار روستایی و از هر نقطه روستایی در کشور عزیزمان می باشد.

تمامی هنرمندان، عکاسان و علاقمندان می توانند در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس و با تاکید بر محوریت زیباشناسانه عکس در این مسابقه شرکت کنند.

توضیحات لازم :

• هر متقاضی می تواند حداکثر با ۵ قطعه عکس در بخش تک عکس و همچنین ۵ عکس در بخش مجموعه به صورت سیاه و سفید یا رنگی در قالب های آنالوگ یا دیجیتال شرکت کند.

• دبیرخانه جشنواره در تعیین و اعطای رتبه در هر دو بخش " تک عکس" و "مجموعه عکس " تمایزی قائل نمی باشد.

• گروه ارزیابی و داوری حداکثر ۴۰ قطعه عکس را برای نمایشگاه جنبی جشنواره و چاپ در کتاب انتخاب می کنند که به تمامی عکسهایی که در نمایشگاه پذیرفته شده باشند گواهی شرکت و مبلغ چهارصد هزار ریال برای تک عکس و یک میلیون ریال برای مجموعه عکس به عنوان حق التصویر تعلق خواهد گرفت.

• دبیرخانه جشنواره با توجه به اصل پویایی و پیشرفت و همچنین احترام به عکاس و مخاطب از پذیرش عکس هایی که در سایر مسابقه ها دارای رتبه بوده و یا جایزه ای را کسب کرده باشند، معذور است. ملاک تشخیص در این اصل، دبیرخانه جشنواره و گروه داوران می باشند.

• عکس های ارسالی تنها در اندازه ای که ضلع یکی از ابعاد عکس ۳۰ سانتیمتر باشد، قابل پذیرش می باشند(مثلا: ۲۰ در۳۰- ۲۴ در ۳۰- ۳۰ در ۴۰.)

• امکان ارسال آثار به صورت اینترنتی نیز وجود دارد.

• در صورت ارسال پستی، متقاضیان ‌بایستی عکس‌های (اسلاید، نگاتیو، فایل) خود را در اندازه های تعیین شده با کیفیت مطلوب بصورت لوح فشرده ارسال نمایند.

• به منظور مشارکت متقاضی در انجام امور دبیرخانه ای، خواهشمند است آثار خود را درون پوشه ای با نام خود قرار داده و در لوح فشرده – سی دی – رایت نموده و به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.

• عکس‌های دیجیتال و یا اسکن شده می‌بایست با کیفیت مناسب جهت چاپ در نسخه نمایشگاهی(با فرمتJPG و با رزولوشن ۳۰۰dpi ) ارسال شود.

• عکس‌های ارسالی ‌بایستی بر روی لوح فشرده (سی دی) با اندازه های اصلی با کیفیت ۳۰۰ dpi و با فرمت jpg ارسال شوند.

لوح های فشرده آثاری که مورد پذیرش داوران قرار نگرفته باشند پس از برگزاری مسابقه برای انجام کارهای پژوهشی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و یا معدوم می شوند.

• دبیرخانه جشنواره ، ارسال کننده را مالک عکس می‌شناسد اما در صورت تشخیص خلاف این نکته، برگزارکننده تمامی امتیازهای متعلقه را سلب و عکس مربوطه را از دور مسابقه حذف خواهد کرد.

۸- داستان کوتاه

موضوع کلی برای آثاردر نظر گرفته شده ؛ کسب و کار روستایی روستایی می باشد.

قالب و شرایط آثار ارسالی:

آثار می بایست در قالب داستان کوتاه باشد.

آثار ارسالی نباید در جشنواره های دیگرحائز رتبه شده باشند.

آثار ارائه شده نباید درقالب کتاب ویا مجموعه چاپ شده باشند.

تعداد داستان‌های ارسالی از سوی یک نویسنده برای شرکت در جشنواره محدودیتی ندارد.

داستان کوتاه باید در فایل word با قلم tahoma اندازه ۱۲ تهیه و به همراه یک قطعه عکس به آدرس دبیر خانه جشنواره ارسال گردد.

۹- مشاغل خانگی:

امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و… اشاره نمود.

خویش فرمایی و یا کار در محیط خانه یکی از الگوهای اشتغال در هزاره سوم است که به مدد نرم افزارها و شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی، شرایطی را فراهم آورده که می توان قرن حاضر را قرن توسعه و رونق مشاغل خانگی دانست.

توضیحات :

– مشاغل خانگی روستایی: آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای خانه روستایی در قالب یک طرح کسب و کار منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط خانه می گردد. شاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورت های ذیل فعالیت می نمایند:

۱- انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط خانه روستایی

۲- انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط خانه روستایی

۳- انجام فعالیت به صورت تعاونی روستایی ،اتحادیه و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای

– پشتیبان : منظور اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی را در کل فرآیند تولید و ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طرحی ، نوآوری ، بسته بندی ، بازاریابی و فروش به عهده بگیرند.

– افراد تحت پوشش: افرادی که متقاضی انجام فعالیت تحت پوشش پشتیبان

می باشند.

– مستقل (خوداشتغالی) : نوعی اشتغال است که فرد می تواند با اتکاء به توان شخصی، خلاقیت و ابتکار ، به شکل خویش فرمایی به فعالیتهای تولیدی و خدماتی بپردازد که در نتیجه منجر به کسب در آمد و ایجاد فضای کسب و کار می شود.

– کسب و کار مجازی: کسب و کاری است که در آن از اینترنت جهت انجام تبلیغات و فروش کالا و خدمات استفاده می گردد.

علاقمندان به شرکت در این رشته می توانند به ثبت شغل جدیدی از مشاغل خانگی پرداخته و یا به شرح موفقیت خود در شغل خانگی که در آن فعالیت دارند با ارائه مستندات لازم بپردازند.

۱۰- مناسب ترین محصول کشاورزی در روستا

برداشت انواع محصولات کشاورزی در جای جای این سرزمین کهن بسیار متنوع و از لحاظ کمیت و کیفیت نیز بسیار متفاوت می باشد. در این بخش هدف این است که چه محصولی ، در کجا مناسب کشت و ذرع می باشد؟ و به عبارت دیگر در روستای شما بهترین محصول برای کشاورزی چیست و چرا؟

علاقمندان جهت شرکت در این رشته می توانند تجارب موفق کشاورزی را در روستای خود برای دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. ارائه دلایل لازم و روش کار جهت برداشت محصول با بهترین کیفیت ضروری است.

۱۱- وبلاگ یا وب سایت روستایی

در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ وبلاگ و وب سایت روستایی در فضای مجازی در حال فعالیت می باشند و بسیاری از آنها به مباحث کسب و کار روستایی نیز در این سایت ها و وبلاگ ها پرداخته اند .

علاقمندان به شرکت در این بخش می توانند وبلاگ و یا وب سایت جدیدی را ویژه جشنواره راه اندازی نمایند و یا به معرفی وبلاگ و وب سایت قبلی خود (به شرط پرداخت به موضوعات مرتبط با کسب و کار) بپردازند.

زمان بندی جشنواره:

دریافت آثار در سایت جشنواره ۱۵/۸/۹۱ لغایت ۱۵/۱۲/۹۱

آخرین مهلت ارسال آثار پستی به دبیرخانه مرکزی جشنواره 20 فروردین 92

مراسم اختتامیه جشنواره اردیبهشت ۹۲  

هدایای مربوط به مسابقات ۱۱ رشته جشنواره

و ۱۴ نفر دهیار برتر*

هر بخش ۱۴ نفر برگزیده خواهند شد

اول کمک هزینه سهمیه عمره مفرده (۵.۰۰۰.۰۰۰ریال)+ تندیس جشنواره +لوح تقدیر

دوم کمک هزینه سهمیه عتبات عالیات (۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال)+ تندیس جشنواره +لوح تقدیر

سوم کمک هزینه سهمیه عتبات عالیات (۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال)+ تندیس جشنواره +لوح تقدیر

چهارم کمک هزینه خرید لپ‌تاپ (۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال) + تندیس جشنواره +لوح تقدیر

پنجم تا چهاردهم کمک هزینه سفرزیارتی مشهد مقدس (۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال) + تندیس جشنواره +لوح تقدیر

* هدایای ویژه به ۱۴ دهیار موفقی که بهترین همکاری را با جشنواره (از لحاظ کمیّت و کیفیت ارسال آثار در روستا ) داشته باشند، تعلق خواهد گرفت.

………………………………………………………………………………………………..

سامانه پیامک: ۱۰۰۰۰۱۰۰۰۰۱۲۴۲ پست الکترونیکی : info@roosta.ir

پایگاه اطلاع رسانی: www.roosta.ir

……………………………………………………………………………………………….


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *