آلنی(آللی)- مشکین شهر – اردبیل

سایتها و وبلاگهای روستای آلنی(آللی)

شهرستان مشکین شهر – استان اردبیل

http://alny.blogfa.com/

http://www.mpoorazar.blogfa.com/

emamzadealni.blogfa.com/

alni14.blogfa.com/

alnifc.blogfa.com/

حاج محسن عباسزاده

 

 

 

آلنی با آللی ؟ کدام صحیح است؟

همه دوست دارند نامشان بدرستی ادا شود حتی زادگاه من وتو! بی شک هر اسمی وجه تسمیه ای دارد متاسفانه امروزه هر کسی بدنبال وجه تسمیه ای باشد (بویژه بزای محلات و آیادی ها ) اولین سعی اوتشبیه آن اسم به یک کلمه فارسی و انتساب آن به زبان فارسی است!

نام زادگاه من به دو صورت "آللی"(درمحاوره)  و "آلنی" (در کتابت) ادا می شود! البته تا اواخر دهه چهل در کتابت نیز اغلب به صورت آللی بکار می رفت! آنچه که مهم است اینکه هیچکدام از این کلمات فارسی نیست، پس از بین این دو کلمه ترکی کدام یک می تواند اسم با مسمایی برای این آبادی باشد؟

"آلن" درزبان ترکی به معنی پیشانی و "آل: به معنی سرخ و قرمز رنگ است. پسوند "ی" نسبت یا تخصیص   به تنهایی"الن" را اسم صحیحی برای یک موسوم درست نمی کند، بعبارتی می شود (پیشانی….) !  پیشانی چی… باید یک چیزی باشد که این پیشانی آن باشد. شواهد زیادی در این مورد است: وقتی محلی را بنام "قالا بوینی" یعنی (گردنه قلعه) می نامیم آیا می شود آن را تنها "بوینی" بنامیم؟ آیا تنها بوینی آن معنی اصلی را به ذهن متبادر می سازد؟ یا "شیروان دره سی" را می توان تنها "دره سی" نامید و….؟

واما پسوند "لی" در زبان ترکی به جای پسوند "زار" ، "دار" ، "مند" و گاهی "لاخ"  بکارمی رود ، ویک مفهوم اختصاصی بیان حضور یا حضور بیشتر به کلمه می دهد مانند "سولی" (آبدار) ، "داشلی" ( سنگلاخ) یا جایی که حضور سنگ بیش از همه چیز مشهود است . همچنین است "وارلی" (ثروتمند) ، "بیلیک لی"(دانشمند) ،"ساوادلی"(با سواد ) و …..

حضور پررنگ گونه های از شقایق( Papaver spp) در اراضی ومراتع این روستا در فصول بهار و تابستان چنان خودنمایی می کند که گویی شال سرخ رنگی در سرتاسر آن پهن گشته است ! بنابر این نام "آللی" ، آبادیی که دارای اراضی و مراتع سرخ فام است برای زادگاه من نامی نا متناسب نخواهد بود. 


روستای آللی (Alli) واقع در عرض جغرافیایی ۲۶ و  ۳۸ وطول جغرافیایی ۴۵ ۴۷ و ۱۳۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا ، در بخش مرکزی شهرستان مشگین شهر ودر شش کیلومتری شرق آن قرار دارد. این روستا امروزه آلنی (Alni) خوانده میشود.

آللی یا آلنی مرکز دهستان مشگین شرقی است. این روستا از دو محله آشاغا باش (پایین سر) و یوخاری باش (بالا سر) واز طوایف جلیل لو، احمدلو و تکداملو تشکیل شده وجاده قدیم اردبیل و مشگین شهر آن را به دو بخش تقسیم کرده است.

در داخل قبرستان قدیمی روستا، دو مزار در نزدیک یکدیگر قراردارند. مزار اول معروف به امام زادگان احمد و محمد و مزار دیگر  مربوط به یکی از عرفای گمنام محل مشهور به اوخلی بابا(بابای شکارچی) است. فضای بین این دو مزار از قدیم به بین الحرمین شهرت داشته است واهالی در آن جا مراسم سنتی عزاداری برگزار میکردند. امام زادگان احمد و محمد بنا به شهرت محلی از سادات موسوی بوده و قبور آن ها در کنار همدیگر قرار دارد. درباره امامزاده احمد  که گاهی به آن امامزاده محمد ابراهیم نیز گفته شده است، سه احتمال داده میشود:

۱: ایشان همان ابو علی احمد بن محمد خزاعی بن علی برطله بن عمر بن حسن افطس  بن علی اصغر بن امام علی سجاد(ع) میباشد که در اردبیل می زیست، اما کثرت مهاجران موسوی و وجود مزارات آنان در سطح استان و از جمله منطقه مشگین شهر وهمچنین شهرت قدیمی صاحب مزار به موسوی، این احتمال را ضعیف میکند.

۲ : وی ابوالقاسم احمد بن اسحاق الملهوس بن عباس بن اسحاق بن موسی کاظم (ع) زنده در نیمه اول قرن چهارم هجری قمری میباشد که در اردبیل بود.

۳ : او احمد طاهر از نوادگان سید ابراهیم موسوی است که در حدود نیمه قرن پنجم هجری قمری می زیسته است . محمد طاهر فرزندی احمد امین داشت که بر طبق شجره نامه ای که در دست اهالی روستای اندزق  یا پیرعلی مشگین شهر است وی جد سادات آتشگاهی اردبیل است.

شجره نامه محمد امین عبارت است از :

محمد امین بن محمد طاهر بن شاه عتی بن ابراهیم بن زین العابدین بن معین بن شرف الدین بن امام موسی کاظم (ع)؛

اما مشکل شجره نامه مذکور افتادگی در صدر آن است ،زیرا در هیچ یک از  منابع انساب ذکری از شرف الدین به عنوان فرزند بلا فصل حضرت موسی بن جعفر (ع) نیست .

واما شخصیت صاحب قبر دوم یعنی ،امام زاده محبت ،ناشناخته تر است. پیدا نشدن امامزاده ای به نام محبت در منابع انساب سادات ، حاکی از آن است که صاحب مزار نام دیگری دارد که به مرور زمان به فراموشی سپرده شده و مردم روستا از باب استشغاء که نشانه خلوص قلبی  مومنین است به وی لقب محبت داده اند.

البته چه بسا بین آن دو رابطه نسبی مثل پدر و پسری ویا برادری وجود داشته است . قدمت بنای امامزادگان احمد و محبت به حدود ۳۰۰ سال پیش یعنی دوره صفویه (۱۱۷۹-۹۰۷ ه.ق) میرسد . برای وارد شدن به بنا ، باید از یک ورودی معمولی عبور کرد، چند پله را به پایین طی کرده وسپس به یک اطاق کوچک به ارتفاع حدود ۸۰ سانتی متر ، وارد فضای سردابه ای شد که دارای یک چهار دیواری سنگی و کاهگلی به ابعاد تقریبی ۵/۲ در ۵/۲ متر مربع است ، در کناردیوارها، طاقچه های کم عرضی است که ظاهرا محل روشن کردن شمع میباشد . از ظاهر ساختمان چنین بر می آید که در گذشته بنایی دو طبقه بوده است. لازم به یاد آوری است:

دهستان آلنی به مرکزیت آلنی دارای ۲۶ نفر شهید و بیش از ۱۰۰ نفر جانباز و ۴ نفر آزاده و ۳۰۰ نفر جبهه رفته دفاع مقدس می باشد. این دهستان به لحاظ داشتن روحانیت معظم مشهور به روستای روحانی پرور زبانزد خاص و عام بوده است. در راس آنها مرحوم حضرت آیت اله العظمی حاج میرزا علی فیض مشگینی می باشد.

در معرفی تدیّن مردم آلنی همین بس که آیت اله مشگینی در پیام خود به یادواره شهدای دهستان آلنی در سال ۸۲ می نویسد:« که دایی بنده می گفت : اهالی آلنی نماز شب را در مسجد جامع بصورت جماعت برگزار می کردند. »

 

مطالب مرتبط

۵ دیدگاه‌

  1. ناشناس گفت:

    سلام خدمت دوست عزیزم
    من ازتو یه خواهش داشتم که بدونم ایا در روستای شما خانمی به نام سکینه خانم هست که طبیب هستش راسیاتش من بیماری پسوریازیس دارم که همه جا دکتر رفتم ولی جواب نداده وخیلی تعریف این خانما شنیدم خواهش میکنم اگه هست بهم بگید چون من اهل چهار محال بختیاری و اومدن به اونجا برام خیلی سخته و بیا که بگم این جور فردی ما نداریم خواهش میکنم کمکم کنید اجرتون باخدا

  2. ناشناس گفت:

    بنام خدا
    با سلام و احترام و تشکر از همه عزیزانی که درارتباط با روستای آلنی زادگاه عزیزم مطلب می نویسند .
    اختصارا عرض مینمایم یکی از طایفه های مهم این روستا یعقوبلو است که ظاهرا فراموش شده .
    ضمنا اون نماینده ای که چهاردوره اول نماینده مجلس شورای اسلامی بود . حجت الاسلام حاج شیخ احمد همتی می باشد که دارای سوابق مبارزاتی اجتماعی فرهنگی (باهشت اثر ) می باشد . که ظاهرا یانگارنده محترم ایشونو نمی شناخته یا فراموش کرده .
    به هر حال بنده دررابطه با ایشان وروستای پدری آماده ارائه هرگونه اطلاعاتی هستم
    وامیدوارم موارد فوق با رعایت رسالت امانتداری اصلاح ودین مطلب آنگونه که هست ادا شود .
    با دعای خیر مهدی ۰۹۱۲۶۴۸۹۰۰۲

  3. ناشناس گفت:

    پیشدی آشمیز آللی دا آیدین اوجاق اوسته
    گرچی سو سنک لرده چورک لر تاباغ اوسته
    شکر ائتدوک او معبوده نه قلسیدی کرامت
    غرق ایلمه دوگ فکری قارا اوسته آغ اوسته
    کند اهلی اکینچیدی قیلوب صبح نمازین
    لشگرتک هامی الده تیرشده اولاغ اوسته
    مردم داراشاردی یئری آلت اوست ائلیردی
    هرزه آلاغی قویمیا قاوزانسا تاغ اوسته
    مقصد چورک ایدی اودابوغدا اولا آرپا
    فکراوندا دولانمازدی بووستعتده باغ اوسته
    بستان بئجرردوک برکت الله الینده
    گاهی لگران اوسته گهی کوربلاغ اوسته
    .
    .
    .
    .
    یولداش آداما مهر و محبت یاراردی
    نادرتاپولاردی اولا میلچک داماغ اوسته
    هرکس اوزینه تای توشنان قول بوینیدی
    تای توش یفلاردی بی یره اویناماغ اوسته
    .
    .
    .
    .
    گلسیدی قوناغ محترم انسان یره یوردا
    خدمتده جوان نسلی دوراردی ایاق اوسته
    اولمازدی حسادت ائلین نعمت و نازه
    ائتمزدیله هئچ بیرکسه کینه چراغ اوسته
    .
    .
    .
    .
    قزلار آنالار یاخچی گلینلر باجیلارنان
    کلا بورونردی هامی یاشماغ یایاغ اوسته
    ذهنیم ده قالان اونداکی خوش گورملی گون نن
    بایرام گئجه سی پای آپاراردوق قوجاق اوسته
    قورخمازدی آدام محرم ونامحرم ایچینده
    آللانما یوخیدی اوزامان هئچ سایاغ اوسته
    عفت لی جوانلار واریدی آللاها بنده
    آللانمادیلار قرمزی رنگه دوداغ اوسته
    .
    .
    .
    .
    ایشلردیله روزی هوسیلن بیزیم ائل لر
    یای فصلی چتین ایستیده قشدا سازاغ اوسته
    عمر ایلدی بو همتی ده شهرده کتده
    تبلیغه گئدردی گه وبیگاه داغ اوسته

  4. ناشناس گفت:

    گئجه رحمت آیندا ، یاده یار مهربان گلدی-
    یورولمش جسمیمه باور ائدون کی تازه جان گلدی–
    اورگدن ایستییردیم آشنادن سایه رحمت-
    ائله اوز سووگلم نن باشیم اوسته سایه‌بان گلدی–
    اگر ناطق سوزینده عشق حرف بی‌ریا اولسا-
    هامی باورائلر، فیض آلما قا پیر و جوان گلدی —
    گوزیمنن گوردگیم دی تارزن آتدی یره تارین –
    ندن کی فوری احساس ایله‌دی وقت اذان گلدی–
    دئدی‌لر جمع میزکی جمع‌دی سن سیم زن تارچال-
    دئدی صد حیف شانسیم اولمادی جمع نادان گلدی–
    دئدی لر کیسه پرلر، یاغلی لاردی هئچ دایانماچال-
    دئدی اول گونیم ننن یا غلی یوخ، سفرم یاوان گلدی–
    دئدی سو حاضر اولسین دستمازین وقتیدور الان-
    مگر گور میسوز ای مردم آذان دورگون باتان گلدی–
    دئدی لر طوی داچالقینان نماز بیریئرده دوز گلمز-
    بوسوز مرد غیوره پاتک اولدی چوخ گران گلدی–
    دئدی من‌نن نصیحت، اولمیون غافل نمازوزدن-
    دورون فوراً نمازه وقت طاعت هر هاچان گلدی–
    کشاورزی یریم وار مختصر هر ایل کی اکدیرّرم-
    نمازیم چون لباس آللّام منه هانسی زیان گلدی–
    بوشغلین ترکینی قیلام نچونکی جلف بیرایش دور-
    اگر بیر حرفه بهتر منی ائتدی نشان گلدی–
    بلی عقلی اولان کس‌لر شعورین وئرمه سین‌اَلدن-
    چخارتماز یاددّان آللهی کی شاید جان آلان گلدی–
    منیم ده دائماً ذهنیم ده‌وار خلاق امرینن-
    تناب مرگ شاید بوینما بیردن سالان گلدی–
    کی شاید آشمامشدی همتی نین سینی اون ایلدن-
    او نا، بو سیم زن خوش طینت و شیرین زبان گلدی–
    اوشاغ اولسام دایاخچی لار یامانلار قالدی ذهنیم ده-
    اودوراوندا ساووشدی یاخچی لق‌ای دوستان گلدی–
    گوروب سوز سیزده حتماً آدم دلباز و خوش گفتار-
    محبّت ظاهری، اما صداقت یوخ چاخان گلدی–
    بیری ده مشگلی چوخ ، ظالم غدّارنن درگیر-
    گوزی آغلار پریشان چاره‌سی یوخ باغری قان گلدی–
    اوتوردیم بعض مجلس ده و حتی بعضی مسجد ده-
    گوزیم نن گوردیم اهل غیبت و بهتان یاخان گلدی–
    فال آچدیم مفت خور ظالم لرین آخریری یوردی-
    عمل تبدیل اولوب قبرینده عقرب نن ایلان گلدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *