مدیریت بحران در روستاها / به دهیاری ها سپرده

به دهیاری ها سپرده شد / مدیریت بحران در روستاها

 معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از امضای تفاهم نامه همکاری مشترک این سازمان و سازمان مدیریت بحران کشور با موضوع مدیریت بحران در روستاها با محوریت دهیاری ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ، محسن کوشش تبار با بیان مطلب فوق گفت : با توجه به ضرورت استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها در پیشبرد اهداف مدیریت بحران کشور و در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و مواد ۴ و ۶ و بند ۶  ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور و استفاده از مفاد قانونی مندرج در بندهای ۳۰ و ۳۹ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها ، تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان مدیریت بحران کشور با هدف تقویت مدیریت بحران در روستاها با محوریت دهیاری‌ها و تعیین دهیار به عنوان مدیر ستاد مدیریت بحران روستا منعقد شد.

وی با بیان اینکه با تشکیل دهیاری‌ها امکان مناسبی برای پیگیری، زمینه سازی و تداوم برنامه‌های مربوط به ارتقاء ایمنی و مدیریت بحران در جامعه روستایی کشور فراهم شده اظهار کرد : نقاط روستایی کشور با در برگرفتن حدود ۵/۲۸ درصد کل جمعیت کشور نیازمند پوشش حمایتی و خدماتی مطمئن برای مقابله با حوادث و بحران‌های طبیعی و انسانی هستند و پراکندگی نقاط روستایی کشور و کمبود تجهیزات مقابله با حوادث، ایجاد تشکیلات مناسب مدیریت بحران و گروههای داوطلب امداد و نجات برای کاهش خسارات ناشی از وقوع حوادث و بلایای طبیعی را الزامی می سازد.

کوشش تبار در ادامه گفت : به موجب این تفاهم نامه ،‌ ‌اعضاء ستاد مدیریت بحران روستا عبارتند از : دهیار به عنوان مدیر ستاد مدیریت بحران ،رئیس شورای اسلامی ،رئیس خانه بهداشت ، مسئول پایگاه مقاومت بسیج ، مسئول مخابرات (درصورت وجود) و نماینده سایر دستگاه‌های اجرایی در روستا حسب ضرورت .

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اهم ‌اهداف مدیریت بحران در روستا را شامل استفاده بهینه از توان دهیاری‌ها و ظرفیت های محلی برای کنترل حوادث و کاهش اثرات مخاطرات طبیعی ، ایجاد آمادگی و توانایی در جامعه روستایی برای پیشگیری ،آمادگی و مقابله با حوادث غیر مترقبه و  ارتقاء سطح ایمنی در برابر حوادث طبیعی و آتش سوزی برشمرد.

کوشش تبار، ایجاد روحیه و فرهنگ خود امدادی و مشارکت عمومی برای مقابله با حوادث و مخاطرات طبیعی ، تعریف نظام سازمانی و تشکیلاتی محلی با محوریت دهیاری‌ها جهت مدیریت بحران ، ایجاد نظام کنترل و نظارت بر پیشرفت و اجرای عملیات بازسازی و بازتوانی و طرح‌های بهسازی و مقاوم‌سازی در سطح روستا و شناخت نقاط حادثه‌خیز و با پتانسیل خطرپذیری بالا و انعکاس به مدیریت بحران شهرستان و استان را سایر ‌اهداف مدیریت بحران در روستا ذکر کرد.

وی افزود : برای تحقق اهداف مندرج در این تفاهم نامه،دهیار مدیر ستاد مدیریت بحران روستا و دهیاری به نمایندگی از سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان ستاد مدیریت بحران روستا تعیین و حکم مدیر ستاد مدیریت بحران روستا برای دهیار هر روستا پس از معرفی از طرف بخشدار توسط فرماندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان صادر می شود و ستاد موظف به انجام فعالیت‌هایی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران مشتمل بر پیش بینی و پیشگیری ، آمادگی، مقابله ، بازسازی و بازتوانی است.

 کوشش تبار در ادامه وظایف عمده مدیریت بحران در روستا مطابق این تفاهمنامه همکاری مشترک را شامل اعلام وقوع حوادث و سوانح طبیعی از طریق بخشدار به رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ، شناسایی نقاط آسیب پذیر روستا و حوادث و سوانح محتمل ، همکاری در انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و رفع نقاط حادثه خیز در روستا ،همکاری با دستگاه‌های مسئول از جمله جمعیت هلال احمر ، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر دستگاه‌ها در تعیین فضاهای ایمن برای اسکان اضطراری و موقت حادثه دیدگان ذکر کرد.

وی همچنین جلب مشارکت های مردمی و سازماندهی استفاده از این مشارکت در مدیریت بحران روستاها ، ایجاد گروه‌های داوطلب مردمی برای همکاری با نیروهای امدادی حرفه ای و رسمی در مقابله با شرایط بحرانی با همکاری سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و تدارک آموزش‌های عمومی مدیریت بحران و برگزاری مانورهای آمادگی و مقابله، با همکاری نهادها و سازمان‌های متولی امور مدیریت بحران را سایر وظایف عمده مدیریت بحران در روستا ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه به امضای هوشنگ خندان دل  معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور رسیده ، در خصوص هماهنگی ملی و اجرای استانی این تفاهم نامه گفت : معاونت امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور (دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی) و معاونت امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور (اداره کل امور آمادگی) به عنوان کارگروه هماهنگی و نظارت ملی و مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراها و مدیریت بحران استانداری به عنوان کمیته هماهنگی و نظارت استانی ، مسئولیت هماهنگی ، نظارت و ارزیابی فعالیت ها و اجرای مفاد تفاهم نامه را بر عهده دارند .

منبع:

bmfiruzeh.blogfa.com/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *